0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om De fyrede

Skolelærer: To ud af tre i min 6.-klasse rakte hånden op, da jeg spurgte, om de kender til at være angst

På Stepping Friskole lærer ny håndbog eleverne at tale med hinanden om angst og overbekymring.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

På Stepping Friskole i Sønderjylland har Dorthe Kastberg integreret Monstermanualen undervisningen i sin sjetteklasse. 2 ud af 3 elever i klassen siger, de kan genkende sig selv i bogen.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da Dorthe Kastberg tog ’Monstermanualen’, en ny håndbog om og til overbekymrede børn og børn med angst, med i skole første dag efter ferien og læste bogens novelle op for sin 6.-klasse om den bekymrede Simone, der har et lille monster inden i, der gør hende bange og styrer hendes hverdag, rakte to ud af tre børn i klassen hånden op, da Dorthe spurgte, om de kunne genkende sig selv i den historie.

Halvdelen af børnene sagde efterfølgende ja til at lave deres egen ’monstermanual’. Og siden har de enten sammen eller alene skrevet, klippet og klisteret deres egen håndbog sammen, som kan tages frem, når som helst deres frygt melder sig, og de har brug for at blive mindet om, hvordan de kan få sig selv til at falde til ro igen.

»Når vi før har talt om angst og frygt, har det været på et abstrakt plan, men den bog forklarer simpelthen så godt for de ængstelige børn, at det jo bare er et monster, der stjæler oplevelser og præstationer fra dem. Det gør deres frygt til noget konkret og noget, vi kan tale sammen om i et sprog, de kan forstå. Forståelsen gør det også nemmere for børnene at være rummelige over for hinanden, for de fleste vil jo have nogen i deres omgangskreds, der har det sådan her. Der er flere, end vi tror, fordi de ofte går stille med det, siger Dorthe Kastberg, der engelsk-, matematik- og idrætslærer på Stepping Friskole i Sønderjylland. Hun er desuden efteruddannet i at arbejde med sensitive børn og børn med angst og fungerer som klasselærer for 6. klasse.

GÆLDER KUN I DAG: Få fuld digital adgang resten af året for kun 136 kr.

Køb nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts