0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

    Alt om De fyrede

Giganternes fremmarch: Nu er de 5 netbutikker, som danskerne handler mest i, alle udenlandske

For første gang er ingen danske storspillere repræsenteret i top 5.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pascal Rossignol/Ritzau Scanpix
Foto: Pascal Rossignol/Ritzau Scanpix

Danske forbrugere købte sidste år så meget hos Amazon, at handelsvirksomheden i popularitet kun blev overgået af tyske Zalando

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

197 millioner gange trykkede danske forbrugere i 2018 på køb knappen, når de handlede på nettet, og dermed er antallet af handler steget med 12 procent i forhold til året før, viser en årsrapport fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

Fremgangen glæder direktør Niels Ralund, men det bekymrer ham, at indkøb i udenlandske webshops vokser hurtigere end forbruget i de danske netbutikker. De udgjorde sidste år 34 procent af alle køb.

»Den stigende digitale grænsehandel presser virkelig de danske virksomheder, og hvis det forsætter, risikerer vi at miste arbejdspladser og penge til fællesskabet«, siger han i et nyhedsbrev.

Udlandet ejer top 5

I år er det således første gang, at de fem allermest populære netbutikker alle er udenlandske. Tilsammen står de for 10,8 procent af de 197 millioner handler.

Top 5 ser i 2018 således ud (placering i 2017 i parentes).

1 Zalando (1) 3,4 procent af alle handler

2 Amazon (4) 2 procent af alle handler

3 H&M (7) 1,9 procent af alle handler

4 Wish (5) 1,8 procent af alle handler

5 Ebay (2) 1,7 procent af alle handler

Direktøren i FDIH understreger, at danske netbutikker ikke har noget imod konkurrence, så længe alle spiller efter samme regler, men nogle udenlandske netbutikker er berygtet for at snyde med moms- og toldbetalingen og sælge kopi-produkter, der overtræder de europæiske regler for produktsikkerhed.

»Og det er saftsuseme svært at konkurrere imod. Konsekvensen er, at de danske butikker på sigt bukker under, selv om e-handelsforbruget vokser«, siger Niels Ralund.

Danske butikker i næste bølge

Opgørelsen viser, at den i 2017 højst placerede danske netbutik Coop røg fra en 3. plads til en 6. plads i 2018, så ingen danske storspillere nu er repræsenteret i top 5. Til gengæld snupper danske netbutikker alle positioner på hitlistens 6. - 10. plads.

6 Coop.dk (3) 1,6 procent af alle handler

7 Nemlig.com (8) 1,3 procent af alle handler

8 Bilka.dk (11) 1,2 procent af alle handler

9 Elgiganten (9) 1,2 procent af alle handler

10 Saxo Boghandel (6) 1,1 procent af alle handler

Samlet set fik de ti største netbutikker i 2018 17,2 procent af alle handler mod 16,1 procent året før. Niels Ralund forventer, at udviklingen med, at giganterne snupper en stadig større del af kagen, vil fortsætte og med Amazons forventelige indtog blive endnu mere markant i fremtiden.

»Det bliver svært at slå giganterne på prisen, så derfor skal danske netbutikker være helt skarpe på udvalg og service. Heldigvis kan vi se, at danske butikker generelt bliver rosende omtalt af kunderne«, siger FDIHs direktør i en kommentar til årsrapporten.


Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

  • Per Lange/Per Lange