Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Skriv dit problem på et vindue, øv dig i at acceptere, at det findes, men kig forbi problemet og koncentrer dig i stedet om livet i den virkelige verden. Sådan lyder en af de opmærksomhedsøvelser, som anvendes i metakognitiv terapi.

Ny terapiform gør op med mange års måde at behandle angst på

Metakognitiv terapi har veldokumenterede resultater for behandling af angst og depression, men erstatter ikke den klassiske kognitive terapi, vurderer fagfolk.

FOR ABONNENTER

Tankemylder, uro, ængstelighed, søvnproblemer og psykisk smerte fylder i flere hundredtusinder af danskeres hverdag. Mange opsøger professionel hjælp, når de enten ikke kan holde det ud mere eller samler mod til at konfrontere det, der tynger.

Problemerne skal konfronteres. De skal frem på bordet, ud af skyggen, op ad de fortrængte tanker og følelsers dyb. Sådan er vi vant til at tænke, sådan har psykoterapiens grundlov lydt, siden Freud for over 100 år siden gjorde verden bekendt med samtaleterapien. De sidste cirka 50 år har den dominerende skole været kognitiv terapi, hvor psykiske problemer og svære følelser ses som en reaktion på negative tankemønstre.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden