Skal du sende julegaver til din søsters børn, shippe et par rulleski solgt på dba.dk af sted til en køber i den anden ende af landet eller overraske din udstationerede elskede med en tung engelsk plumkage, er det ikke længere en selvfølge, at du tager turen til det lokale postkontor.
Postkontoret er lukket, i hvert fald som generationer har kendt det, og erstattet af postbutikker eller pakkeshops, hvor forskellige fragtvirksomheder på det i dag liberaliserede marked tilbyder at stå for opgaven.
Mange forbrugere kender kurerer som PostNord, GLS, DAO og Bring, fra når de vælger levering i forbindelse med de netkøb, som der ifølge Foreningen for Dansk Internet handel (FDIH) sidste år var 197 millioner af. Og stadig flere begynder også at bruge forskellige pakkefirmaer, når de afsender pakker.
»Vi har registreret en gennemsnitlig vækst på cirka 50 procent per år i antallet af danske forsendelser siden 2015. Det gælder både erhvervspakker og private pakker. Folk køber i stigende grad ting af hinanden på Facebook og forskellige brugtmarkeder«, siger direktør Ulrik Kjærsgaard Larsen fra fragtservicefirmaet Pakke.dk, som blev etableret i 2012.
Virksomheden er populært sagt pakkeverdenens svar på rejseverdenens Momondo. Her kan man tjekke, hvad det koster at sende en pakke fra A til B på et uoverskueligt marked med et voksende antal udbydere af den service, som postvæsnet havde monopol på, indtil en EU-regel i 2011 liberaliserede markedet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her