0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om De fyrede

Pakkeshop, pick-up eller ekspres? Pakkernes svar på Momondo skaber overblik, når du skal sende en pakke

Der var priser fra 52 til over 4.000 kroner fra 9 fragtfirmaer, da Politiken tjekkede tilbud.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Lunde
Foto: Claus Lunde

Engang klarede postvæsnet det hele, i dag konkurrerer mange kurerfirmaer om at sende dine pakker.

Forbrug og liv

Skal du sende julegaver til din søsters børn, shippe et par rulleski solgt på dba.dk af sted til en køber i den anden ende af landet eller overraske din udstationerede elskede med en tung engelsk plumkage, er det ikke længere en selvfølge, at du tager turen til det lokale postkontor.

Postkontoret er lukket, i hvert fald som generationer har kendt det, og erstattet af postbutikker eller pakkeshops, hvor forskellige fragtvirksomheder på det i dag liberaliserede marked tilbyder at stå for opgaven.

Mange forbrugere kender kurerer som PostNord, GLS, DAO og Bring, fra når de vælger levering i forbindelse med de netkøb, som der ifølge Foreningen for Dansk Internet handel (FDIH) sidste år var 197 millioner af. Og stadig flere begynder også at bruge forskellige pakkefirmaer, når de afsender pakker.

»Vi har registreret en gennemsnitlig vækst på cirka 50 procent per år i antallet af danske forsendelser siden 2015. Det gælder både erhvervspakker og private pakker. Folk køber i stigende grad ting af hinanden på Facebook og forskellige brugtmarkeder«, siger direktør Ulrik Kjærsgaard Larsen fra fragtservicefirmaet Pakke.dk, som blev etableret i 2012.

Virksomheden er populært sagt pakkeverdenens svar på rejseverdenens Momondo. Her kan man tjekke, hvad det koster at sende en pakke fra A til B på et uoverskueligt marked med et voksende antal udbydere af den service, som postvæsnet havde monopol på, indtil en EU-regel i 2011 liberaliserede markedet.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere