0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Leg med maden, og spis slik til hverdag: Sådan lærer børn at få et naturligt forhold til kost

Kosteksperterne Anne Gaardmand og Morten Elsøe råder i deres nye bog ’Madro’ til, hvordan forældre gennem 6 trin kan give deres børn sunde spisevaner.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tal aldrig negativt om din egen eller dine børns krop, uanset hvordan I ser ud. Gå aldrig på kur, eller hold den for dig selv. Find i stedet årsagen til din eller dine børns overvægt. Ros dine børn mindre for deres udseende, og mere for deres personlighed. Kommenter ikke, hvor meget dine børn spiser. Kategoriser ikke madvarer som sunde eller usunde, men brug neutrale, beskrivende ord i stedet. Tal om motion som en glæde frem for som et middel til at tabe sig, og hjælp dine børn til at finde fysiske aktiviteter, de elsker.

Regler får os til at overhøre vores krops sult- og mæthedssignaler, som skal hjælpe os med at spise, hvad vi har brug for. Hvorfor du spiser, er langt vigtigere, end hvad du spiser. Pres ikke dine børn til at spise mere, end de har brug for. Begræns ikke, hvor meget de må spise, men hjælp dem til at mærke, hvor sultne de er. Øv med dine børn at mærke, hvordan sult og lyst daler undervejs i måltidet. Spis ikke, fordi andre forventer det, og lær dine børn, hvordan man høfligt siger nej tak.