Tøj, fodtøj, sportsudstyr, skønhedsprodukter, dufte og smykker er klassikere i gaveland, men sådan er det ikke i år, viser en undersøgelse foretaget blandt 1.000 personer af YouGov for reklamebureauet Drum CPH.
Kategorien tøj og sko har mistet sin position som den type julegave, flest har købt eller forventer at købe. I 2018 svarede 57 procent, at de ville give tøj eller sko i gave, i år er andelen faldet med hele 7 procentpoint til 50 procent. Sportsudstyr er faldet fra 33 procent til 29 procent, og smykker fra 27 til 26 procent.
»Manglen på socialt liv i den coronaramte hverdag får flere til at gå mindre op i udseende, og den lavere grad af forfængelighed slår også igennem på gavefronten«, siger sociolog og administrerende direktør i Drum CPH Claus Andersen.
Han ser de ændrede prioriteter i gavevalg som en interessant afspejling af nogle overordnede forandringer i vores adfærd og forbrug som følge af corona. Det ændrede hverdagsliv har påvirket os på rigtig mange områder, der handler om ydre fremtoning og forfængelighed.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind