0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

    Alt om De fyrede

Corona får os til at skrue ned for forfængeligheden: Det bliver en uskøn jul

Hjemmeliv og restriktioner gør danskerne mere ligeglade med deres ydre fremtoning. Det slår også igennem i gaverne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rune Pedersen
Foto: Rune Pedersen

Læbestift og mundbind er en upraktisk kombination. Corona får mange til at drosle ned på tøj, træning og makeup. Men er det kun for en kort periode?

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tøj, fodtøj, sportsudstyr, skønhedsprodukter, dufte og smykker er klassikere i gaveland, men sådan er det ikke i år, viser en undersøgelse foretaget blandt 1.000 personer af YouGov for reklamebureauet Drum CPH.

Kategorien tøj og sko har mistet sin position som den type julegave, flest har købt eller forventer at købe. I 2018 svarede 57 procent, at de ville give tøj eller sko i gave, i år er andelen faldet med hele 7 procentpoint til 50 procent. Sportsudstyr er faldet fra 33 procent til 29 procent, og smykker fra 27 til 26 procent.

»Manglen på socialt liv i den coronaramte hverdag får flere til at gå mindre op i udseende, og den lavere grad af forfængelighed slår også igennem på gavefronten«, siger sociolog og administrerende direktør i Drum CPH Claus Andersen.

Han ser de ændrede prioriteter i gavevalg som en interessant afspejling af nogle overordnede forandringer i vores adfærd og forbrug som følge af corona. Det ændrede hverdagsliv har påvirket os på rigtig mange områder, der handler om ydre fremtoning og forfængelighed.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts