Hvis corona har sendt dig hjem, så dit arbejde nu skal klares fra spisebordet, kender du det sikkert godt: I stedet for at bruge kaffepausen på smalltalk med kollegerne kan du lige gå på nettet. Klik, klik, læg i kurv, køb. Endnu en julegave er bestilt – og måske også en til dig selv.
Sådan gør mange af os i i hvert fald i år, fortæller chefkonsulent for digital handel Henrik Theil fra Dansk Erhverv, og det får handlen i netbutikker til at nå hidtil usete højder.
Den nyeste e-handels-analyse fra Dansk Erhverv viser, at hver fjerde dansker nu handler på nettet mindst en gang om ugen. Endnu flere gjorde det under den nyligt overståede black week, hvor vi købte ind for 3 milliarder mere end på en almindelig uge, hvor danskerne typisk handler for mellem 2 og 3 milliarder kroner.
»De netbutikker, vi taler med, beretter om et øget salg på 80-100 procent de seneste uger. For det første bruger folk flere penge end ellers herhjemme, fordi de ikke skal ud at rejse i år. Folk har lige fået feriepenge udbetalt. Og så har vi lige fået en stribe nye begrænsninger i de fysiske butikker på grund af corona, så befolkningen har handlet helt vildt på nettet. Og når vi er mere hjemme og oven i købet også arbejder hjemme, så er det jo besnærende lige at handle på nettet samtidig«, siger Henrik Theil.
Hos postvirksomheden Bring er antallet af pakker næsten dobbelt så højt som sidste jul. 40 procent flere pakker end samme tid sidste år passerer lige nu gennem hænderne på virksomhedens medarbejdere, som Bring har ansat 25 procent flere af for at nå det hele.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind