0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Greenwash: Vi klikker og køber aflad. Tror vi. Men det med småt afslører noget andet

Virksomheder hugger en hæl og klipper en tå for at sælge ’klimavenlige’ varer, skriver Charlotte Branner i denne hverdagsanalyse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er umuligt for forbrugerne at gennemskue, hvor stor en miljø- og klimabelastning der gemmer sig bag udtryk som bæredygtig, 'conscious', økologisk bomuld, genbrugsplastik mm.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Min datter og jeg fik nye bukser for nylig – vi er begge vokset. »Conscious« og andre klimavenlige, grønne ord stod der på en overraskende stor del af udvalget, og jeg gav gerne de ekstra kroner per par for at gøre vores til ikke at belaste klimaet unødigt.

Men den gode samvittighed, jeg skulle få af at købe aflad i klimaets navn, bliver kulsort, når jeg læser det, der står med småt – og som mange virksomheder ikke engang oplyser:

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere