0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Salgstal op - priser ned

Markedet for GPS-apparater synes umætteligt. I hvert fald vrimler det med nye modeller. Behagelig konsekvens: Priserne falder konstant.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Flere og flere danskere får sig et GPS-apparat til bilen. Priserne er tilsyneladende i konstant styrtdyk. Foto Peter Hove Olesen

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Salgstallene for GPS-apparater kender kun én vej, og det er op. Priserne har det lige modsat: De går nemlig ned.

Et helt kontant eksempel: For halvandet år siden kostede en Mio 269 med indbygget europakort 4.000 kroner – forudsat at man brugte lidt tid på at finde et godt tilbud. Nu hedder Mios topmodel C 510, og den koster 3.000 kroner. Og kan naturligvis en hel del mere end den gamle.

Og for et år siden kom TomTom 910 med kort over både Europa og USA til en pris på omkring 6.000 kroner. I dag siger prismærket typisk 3.500 kroner.

Efterhånden er der en kolossal mængde GPS-fabrikater på markedet, men i Danmark er det en håndfuld mærker, der sidder på langt den største del af markedet: Garmin, TomTom, Navman, Transonic og Mio. Ifølge oplysninger fra Mio sidder disse fem på over 80 procent af markedet i Danmark.

Som køber kan man måske være ligeglad med, om ens mærke sidder på 47 procent eller 0,5 procent af markedet – apparatet fungerer formentlig lige godt, men problemet kan opstå den dag, det ikke fungerer. Der er nemlig størst sandsynlighed for, at et mærke med høj markedsandel også har en serviceafdeling, der er til at få fat i.

Prisen er måske i mange tilfælde det, der afgør valget af mærke, og her er et godt råd: Stol aldrig på den vejledende