0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Små biler med høje ambitioner

Subura Justy og Suzuki Splash/Opel Agila er udtryk for samme filosofi: Skab plads ved at bygge i højden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Suzuki Splash kommer til Danmark næste år.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Her er et tip til småbilsproducenter: Byg dem høje, så føles de mere rummelige.

Det er fif, som benyttes i en trio af småbiler, der er på vej til Danmark: Subaru Justy samt Suzuki Splash og Opel Agila, der er to sider af samme sag.

Subaru Justy kommer først, nemlig til november, og det sker til en pris på 144.000 kroner. På andre markeder hedder bilen Daihatsu Sirion, men i begge tilfælde er det en høj, firkantet kasse af en bil. Men det betyder, at man kan sidde mere opret, og det gavner rummeligheden, ligesom det er lettere at stige ud og ind.

Subaru Justy har en trecylindret motor på 1,0 liter og 68 hk – præcis den samme motor, som bruges i Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107. Den vil derfor være kvik i bykørsel og køre omkring 20 km per liter, men hvordan Subaru Justy ellers opfører sig på landevejen, ved vi om et par uger, når vi får lejlighed til første prøvetur i Danmark.

Den har dog en mangel: ESP-system, der kan forhindre udskridninger, fås ikke.

Den kritik kan ikke rettes mod Suzuki Splash, der kommer til Danmark i maj næste år. ESP bliver nemlig standard, men prisen på bilen er endnu ukendt. Den vil dog koste omtrent det samme som en Swift, altså i nabolaget af 140.000 kroner.

Samme Swift har i øvrigt doneret undervogn og andet mekanisk grej til Splash, som derfor sikkert vil være en kvik og underholdende bil at køre.

Vi har prøvesiddet en Splash på udstillingen i Frankfurt, og alt i kabinen er let og simpelt at gå til. Bagsædet skulle kunne foldes sammen med et snuptag, så folk, der søger en praktisk minibil i stil med den hedengangne Suzuki Wagon R, vil ikke gå forgæves.

Suzuki Splash har en søsterbil, Opel Agila, men om den kommer til Danmark, er endnu uvist.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere