0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hybridbil til folkelig pris

Citroën viser en fremtidsvision, der kører 29,4 km/l, og vi kan allerede nu afsløre prisen: 179.303 kroner.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Flotte sig et sted, spare et andet.

Det er filosofien bag Citroën C-Cactus, en konceptbil, der er bygget op omkring særdeles miljøvenlig teknik. Den er i høj grad fremstillet af genbrugsmaterialer, og den drives af en dieselhybridmotor, som altså kører på både el og almindeligt brændstof.

Normalt er hybridteknikken meget kostbar, men Citroën har sparet på andre punkter i bilen. F.eks. har den ikke noget instrumentpanel. I stedet sidder instrumenter og advarselslamper i ratnavet, som jo alligevel skal være der.

Derfor siger Citroën, at C-Cactus kan sælges til samme pris som basismodellen i C4-rækken, og så er det bare at slå op i prislisten og se, at den koster 179.303 kroner. Det må altså også blive prisen for den kommende hybridbil – plus levering og eventuelt metallak.

C-Cactus skal desuden give en antydning af Citroëns kommende designstil, så måske ser vi et glimt af den næste Berlingo.

Godt nok har Citroën prøvet af forsimple opbygningen af C-Cactus, men det skulle ikke gå ud over hverken komfort eller sikkerhed. Der er således både aircondition og fartpilot, men ellers er kabinen opbygget af kun 200 dele, hvilket er under det halve af det normale. Kofangeren foran er præcis samme del som det nederste af bagklappen, og det medvirker også til en mere rationel produktion, siger Citroën.

C-Cactus er 4,20 meter lang, og den har en dieselmotor, der yder 70 hk samt en elmotor, der yder 30 hk. Inklusive batterier er vægten 1.300 kg, og det skulle være muligt at køre 29,4 km/l. Nu mangler vi bare en salgsdato.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere