0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

På biludstilling: Grøn, grønnere, grønnest

Bilindustrien kappes om at præstere lave forbrugstal og dermed også begrænse CO2-udslippet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DRESLING JENS
Foto: DRESLING JENS

Måske den grønneste bil på biludstiligen i Frankfurt: Fiat Panda Aria, der kører på en blanding af benzin og brint. Der går nok adskillige år, inden den er klar til produktion.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Alle vil være grønne i Frankfurt, hvor der i disse dage kaldes til international biludstilling. Fornemste plads på podierne var i år reserveret til biler, der kører lidt længere på literen end før og derfor også udleder lidt mindre CO2.

For bilfabrikkerne har blikket rettet mod et tal, der lurer ude i horisonten: 120.

EU har nemlig luftet planer om, at bilfabrikkerne per 2012 skal præstere et gennemsnitligt CO2-udslip på 120 g/km – noget, de fleste fabrikker vil få meget svært ved at leve op til.

EU’s planer er endnu ikke kendt i detaljer, men budskabet er sivet ind. Derfor har de fleste bilmærker ’CO2-skrumpere’ på programmet som regel ledsaget med et reklamevenligt tilnavn.

Opel taler således om ’Ecoflex’, Ford om ’Econetic’, VW om ’Blue Motion’, Volvo om ’Efficiency’, BMW om ’Efficient Dynamics’, mens Mercedes mere nøgtern har givet sine forbrugsoptimerede modeller tilnavnet ’Fuel Economy’.

I de fleste tilfælde er der nu også kun tale om ret marginale forbedringer af bilens brændstoføkonomi. Tag f.eks. Volvo C30, der med normal dieselmotor på 1,6 liter kører 20,5 km/l – i den optimerede ’Efficiency’-udgave, der bl.a. er gjort lidt mere aerodynamisk, opnår den 22,2 km/l.

Politikens reportagehold sled et par millimeter af skosålerne i tirsdags, da vi gennemtrawlede hal 1-8 på IAA-messen for nyheder, og vi fandt da ikke alene miljøbiler, men også firehjulstrækkere, luksusbiler og en ganske lille delegation af biler fra Kina.

Se billedgalleri fra udstillingen. Klik

Læs flere artikler fra udstillingen herunder.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere