0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Til eventyr og fast arbejde

BMW F 800 GS er en alsidig tre i en-motorcykel til en fair pris – sjov i skoven, god til langtur og adræt i byen – men den kræver lange ben.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
GALBIATI SARA
Foto: GALBIATI SARA

BMW F 800 GS er i sit es, når asfalt afløses af grus og sten.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den knokler gerne med dagligt pendlerarbejde og smutture i byen, den magter også den lange ferietur, og så er den allersjovest, når den forlader asfalten og triller ud på stier og spor med grus og sten.

Ligesom den berømte storebror med boksermotor, R 1200 GS, baserer F 800 GS sin alsidighed på en opbygning som off roader. Den har benzintanken under sædet af hensyn til tyngdepunktet og med sin lange forgaffel, eger-hjul, højde og hele geometrien i stellet danser den veloplagt over grusveje, rullesten og uvejsomme spor. Her er den på rigtig hjemmebane. Den vil frem og igennem, og under testkørsel i de svenske skove lokkede den derfor til stadig mere brutale udfordringer. Som den klarede fint.

Sådan da, for udflugten viste også en svaghed ved modellen, nemlig at den er ret ubeskyttet under bugen. Et lille skjold dækker ikke udstødning og katalysator, og da en sten ramte støttebenets fine kontakt med bitte små fjedre og metaldimser – der gør det umuligt at starte med støttebenet nede – krævede det et par timers nørkleri med værktøj og tape, før den igen kunne køre. Her havde en mere primitiv kontakt været bedre. For ellers vil en permanent kortslutning af ledningerne friste, til ugunst for sikkerheden.

Overblik i trafikken
Men den kan også på asfalt, og under turen op gennem Sverige var F 800 GS fin på motorvejen. Her er den oprette siddestilling afslappet og god til langturen. Hvor den meget faste saddel dog lægger op til ret hyppige pauser. Den minimale vindskærm tager lidt af for vinden. Fint nok ved almindelig motorvejshastighed, men en større kan være en overvejelse værd, hvis der skal køres rigtig langt. Eller hurtigt.

På de små snoede asfaltveje er motorcyklen mere adræt, end den ser ud til, og inde i byen er den derfor også god at smutte om hjørner med. Samtidig med at den høje saddel sikrer overblik i trafikken. Til gengæld kræver højden ret lange ben.

Motoren med de to cylindre i række ved siden af hinanden giver en god rå, ikke for høj, skraldende lyd, men vigtigere er det, at den har et solidt træk. I sjette gear kan den trække sig op fra omkring 40 km i timen, og der er kræfter nok til rådighed under hele kørslen. Bremserne – med ABS og to skiver foran – bremser sikkert ned. Fodbremsen trækker på både for- og baghjul, hvilket kan overraske noget under opbremsning ude i gruset.

For nogle vil det stadig være den klassiske eventyrmaskine R 1200 GS med boksermotor, der lokker. Men den er også omkring 75.000 kroner dyrere end den nye 800 GS, der med en pris omkring 160.000 kroner giver noget for pengene og er mere økonomisk opnåelig for flere. Det vil lette valget for mange, og andre vil pege på, at den sidst ankomne samtidig er 20-30 kg lettere og derfor nemmere at tumle ude i naturen og på stenbroen.

Motoren på F 800 GS er næsten identisk med den på forrige års nyskabelser, BMW F 800 S og ST, og den motor har trods sit brud på BMW’s tradition allerede fået sine tilhængere.

Gedigen asfaltcykel
For at udvide denne skare er den samme motor lagt i den lige så nye BMW F 650 GS. Trods navnet er motorstørrelsen den samme, kun ændring af knastaksler og indsprøjtning giver nogle færre hestekræfter og et mere blidt træk.

En kort prøvetur på F 650 S viste, at den på alle måder opfører sig mere mildt og imødekommende. Den er med sin lavere saddel, 81 cm eller sågar 76 cm , sin enkelte skivebremse foran og blandt andet sine støbte fælge skabt mere til asfalt end til grus.

Det skal der dog ikke kimses ad, for vel er den ikke så fræk eller ophidsende som storebroderen, men den er absolut velkørende, og BMW kommer med sin pris på cirka 130.000 kroner ned til de købere, der ikke vil gennemkøre Rusland, men som ønsker en gedigen street bike i 600 ccm-klassen. Og så kræver den ikke så lange ben som F800 GS med en saddel 88 cm over asfalten. Således kan den måske også få nogle kvindelige tilhængere.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere