Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PETER HOVE OLESEN
Foto: PETER HOVE OLESEN

Suzuki Gladius' farver kan måske appellere til kvindelige motorcyklister.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Suzuki Gladius er fræk og forfængelig

Suzuki Gladius kører godt, men man sidder for hårdt på motorcyklen, som også savner ABS-bremser.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det meget originale udseende udstiller, at her har japanerne gang i noget nyt.

Benzintanken med de to voldsomme ørevarmere, rørstellet, et par specielle beskyttelsesdimser til køleren og den store lyddæmper med to rør udtrykker en fræk vilje til at vise sig frem. Måske understreges viljen allermest af, at der ikke kommer noget ud af det underste udstødningsrør. Det er rent design uden noget praktisk formål.

Lækkert træk
Motoren, der er justeret op fra en tidligere model, SV 650, har den gode V2-lyd, hvor hver eksplosion kan høres. Men endnu vigtigere, så har den et fint og blødt træk hele vejen op.



Geares der ned, sørger elektronikken også for, at motorbremsen ikke tager for hårdt fat. Affjedringen kan justeres manuelt, og den klarer alle opgaverne rigtig fint, også når maskinen lægges ned i svingene. I øvrigt er der en god frihøjde.

OK udstyr
Bremserne er o.k., men så heller ikke mere. Der skal klemmes til med højre hånd, når der skal stoppes hurtigt, og ABS har ikke fundet vej til denne japaner. Måske holder det prisen nede, men ikke mindst for nybegyndere kunne det være en god sikkerhed.

Kørestillingen er opret og fin, men ørevarmerne presser knæene noget ud, og sædet er for hårdt. Allerede efter en halv times kørsel er der for stor kontakt med underlaget.

Det gælder også bagsædet. Spejlene er fine, og instrumenterne rigtig gode med næsten pensionistvenlige store digitale tal. Fint, at gearene kan aflæses.

To varianter
I Danmark kan Suzuki Gladius fås i to farvevarianter. En helt nobel sort og en kulørt sag med lilla tank, hvide ørevarmere og noget guldagtigt på stel og hjul.

Den lilla er – som min datter straks erklærede ved synet – en ren kvindemodel. Og det er nok ikke helt forkert. En version med blå tank og rørstel kommer ikke umiddelbart til Danmark.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden