Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 PETER HOVE OLESEN
Foto: PETER HOVE OLESEN

To skarpe konkurrenter klar til kamp på det danske marked. Det er Suzuki Gladius til venstre og Yamaha XJ6 til højre.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To alsidige motorcykler til fornuftige priser

To nye japanske motorcykler, Suzuki Gladius og Yamaha XJ6, er til alsidig brug.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To af de store japanske mc-producenter går i direkte konkurrence med to nye modeller: Yamaha med XJ6 – med eller uden halvkåbe – og Suzuki med nøgne Gladius.

De kan begge til en fornuftig pris dække mange behov og manges ønsker, og de er er lige velegnede til hverdagens pendling som til søndagens gode rundtur.

Markante forskelle
De to maskiner har markante forskelle i udseende og teknik.

Men tankerne bag dem har ligget på linje. Satsningen begge steder har været, at prisen skulle være overkommelig – med danske afgifter vil det sige under 100.000 kroner – motorerne skulle være i 600 ccm-klassen med 70-80 hk, og maskinerne skulle være kompakte, praktiske, lette at håndtere og samtidig være agile og friske.

LÆS ANMELDELSEN

Efter en uges tid med kørsel på begge motorcykler må tankerne siges at være opfyldt. De er ligetil at køre på, nemme i byens tætte trafik, skægge på små snoede veje, og de kan sagtens snuppe et par timer på store veje.

Kræfter har de nok af. Ingen af os skal normalt køre hurtigere end omkring 200 km/t., og de kan sagtens klare farten på motorvejen.

LÆS ANMELDELSEN

Og når lyset bliver grønt, er det ikke motorcyklernes skyld, hvis de andre trafikanter ser andet end maskinernes baglys. De er kvikke.

Ingen begrænsning
Motorerne er dog ikke kraftigere, end at al styrken skal bruges.

Gashåndtaget skal have nogle regulære drej, men så rykker det også.

Og det forhold medvirker til at øge fornøjelsen i hverdagen.

Lokker til fuld udnyttelse
For maskinerne lokker til at blive udnyttet fuldt ud.

Der er ikke – som ofte på de større maskiner – en fornemmelse af, at man som kører skal begrænse sig og holde igen.

Så for fornuftige kørere, der ikke vil kede sig, og for nye kørere kan de to maskiner være et godt sted at sætte sig.

Mon ikke også nogle kvinder vil tage køreturen på de to nye maskiner.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden