Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Den dæmpede røde ramme og de hvide flader gør R1 til en bisse med nobelt tøj. Foto: Martin Lehmann.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny Yamaha er fræk og udfordrende

Yamaha YZF R1 har teknik og styrke til banekørsel og samtidig komfort til lande-vejen. Men pas på farten.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Yamaha YZF R1 er med sin råstyrke og teknik en ren baneracer.

Men teknikken er venlig og hjælpsom, så maskinen også er en god oplevelse ude på landevejen, hvor den hele tiden udfordrer kørerens evner og erfaring.

Frister til at køre for hurtigt På ét punkt er den altid farlig: Den frister til at køre for hurtigt. Alt for hurtigt. Den nye R1 rummer flere væsentlige forandringer i forhold til de fem tidligere generationer. En banal, men overraskende fornyelse for kørsel på landevej er, at siddestillingen er mere komfortabel end tidligere.

LÆS ARTIKEL

Maskinen er blevet lidt mere kompakt, styr og sæde er rykket et par centimeter tættere på hinanden, og sædet er klemt lidt smallere end tidligere.

De små forskelle gør faktisk, at køreren sidder en anelse mere opret og afslappet og ikke længere risikerer at få hold i nakken, selv om turen varer flere timer.

Med model 2009 er det faktisk ikke længere udelukket at tænke på en længere tur med R1.

Motor med overskud
De største forandringer ligger dog i teknikken. Allerede når startnøglen drejes, høres den første: Motoren lyder helt anderledes end tidligere. Rytmen er forandret.

Og når der lukkes op for gassen, er der et helt jævnt træk fra bund til snurretoppen ved 13.000-14.000 omdrejninger i minuttet.

Hele tiden signalerer motoren overskud. Også i den grad.

Inspiration fra de hurtigste
Ombygningen skyldes erfaringer på racerbanen. Hvor de fire stempler tidligere kørte op og ned to og to sammen, er de nu alle fire forskudt i forhold til hinanden.

Det giver sammen med en ny elektronisk styring af gasspjæld og indsugning en smidig og – måske endnu vigtigere for ’almindelige’ kørere – meget let kontrollerbar levering af motorens styrke.



For at hjælpe endnu mere kan man under kørslen med en knap på styret justere motorens reaktioner i tre niveauer.

Er den normale indstilling ikke skrap nok, som den var for Politikens testkører, er der en meget rå racerindstilling, A, og skal der slappes lidt af eller er vejen fedtet, leverer indstilling B en mere blid reaktion på gashåndtaget.

Sjovere og sjovere i svingene
Den indstillelige affjedring og returdæmpning er også blevet forfinet ud fra erfaringen fra banerne, og med maskinens opbygning med en ny og stivere ramme er køreegenskaberne fristende gode.

De lokker en til hele tiden at prøve lidt mere, og under et par dages kørsel på svenske veje i alle størrelser blev det sjovere og sjovere for hvert sving.

Maskinen kan det hele, og kørerens egne grænser bliver udfordret under kørslen. Allerbedst blev det på nogle mellemstore veje med relativt bløde kurver, hvor vi i god fart snoede os fra side til side.

Problematiske spejle
Formidable bremser er med til at give sikkerhed, instrumenterne sidder, hvor de skal, selv om det havde været rart med en benzinmåler i stedet for en lampe, når den går på reservetanken.

Til gengæld viser spejlene kun kørerens albuer, så jeg sad i hele ugen og viftede på bedste kyllingevis med armene for under dem at kunne se, hvad der var bag mig.

Specielt på motorvejene var det træls, når der skulle skiftes spor.

Med et øje på speedometret

Og et par ord om fart. Det er faktisk hele tiden et problem med R1. Den er højt gearet, så i byerne, hvor den ikke hører hjemme, er der egentlig ikke brug for andet end 1. og til nød 2. gear, som man kan køre et godt stykke over 100 km/t. i. På lande- og motorvejen er den endnu mere farlig for kørekortet og dermed de andre trafikanter. For farten fornemmes ikke. Når maskinen kan køre 290 km/t., er der ikke megen fornemmelse af, om farten er 100 eller 150 km/t. Spar 53.000 kr. på 2008-modellen Derfor gælder det om at holde øje med speedometret hele tiden. Kan man leve med det, er den nye R1 en mere alsidig og anvendelig motorcykel end de tidligere versioner.




Synes man, at prisen er for høj, så kan der spares 53.000 kr. på 2008-modellen. Det er så uden årets store forandringer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden