0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Motorcyklen er stadig farlig

Men antallet af alvorlige ulykker falder markant. Det skyldes bl.a., at mange nye motorcyklister er oppe i en moden alder, så de kører fornuftigt og bruger penge på ordentligt udstyr.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Vælg udstyret med omhu. Det faldende ulykkestal blandt motorcyklister skyldes bl.a., at de i højere grad er klædt på i ordentligt sikkerhedsudstyr. Foto: Martin Lehmann

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Motorcyklisters risiko for at komme ud for en alvorlig ulykke er i løbet af ti år faldet til en tredjedel. Alene fra 1999 til nu er risikoen for at blive dræbt eller alvorligt skadet under kørsel på maskinen blevet halveret. Men: Det er stadig farligt. Faktisk tre gange så farligt som at køre i bil.

»Det er opmuntrende, at risikoen for de alvorlige ulykker i forbindelse med motorcykel falder. Men risikoen er stadig alt for stor, så der er god grund til fortsat at advare mod farerne«, siger direktør René la Cour Sell, Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Faldet kan have flere forklaringer. På de ti år er antallet af motorcykler blevet fordoblet, fra omkring 50.000 til i omegnen af 100.000 indregistrerede motorcykler. Og mange af de nye motorcyklister er modne folk, der har fået friværdi og fritid til at leve drengedrømmene ud.

Mange af dem kører ikke så meget i løbet af sæsonen, måske kun nogle få sommerture i solskinsvejr. Men i opgørelserne tæller de fuldt ud.

»Det trækker statistikken i den pæne retning. Det gør det også, at denne gruppe også kører fornuftigere og mere velovervejet end de unge. Samtidig ved de mere erfarne motorcyklister, at det ikke er nok at skrabe penge sammen til motorcyklen. Der skal derudover være råd til ordentligt udstyr. Det koster let op til 10.000 kroner, men det er afgørende for sikkerheden«, påpeger René la Cour Sell.

Farlig glidetur
Udstyret skal omfatte en ordentlig hjelm, et rygskjold, gode støvler og handsker og en rigtig køredragt med beskyttelse, så den kan klare en voldsom glidetur hen ad asfalten.

»De unge skraber tit lige pengene sammen til motorcyklen, og så glemmer de sikkerheden i udstyret. De tænker ikke over, at de med en dårlig dragt kan få store forbrændinger, hvis de vælter og rutsjer af sted. Nogle dør faktisk alene af den grund«, siger direktøren.

Dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for Større Færdselssikkerhed tilføjer, at det rigtige udstyr reelt halverer risikoen for at komme alvorligt til skade ved et uheld.

Lige nu er der også god grund til at pege på, at risikoen for ulykker er størst i begyndelsen af sæsonen. Motorcyklisterne kører mere usikkert på årets første ture, rutinerne og de automatiske reaktioner er rustne efter vinteren. Og bilisterne skal i det tidlige forår også lige få øje på motorcyklisterne igen. De har jo stort set været væk i fire måneder.

For at advare mod denne ekstra sæsonrisiko og for at sætte fokus på sikkerheden indleder Rådet for Større Færdselssikkerhed igen i år en MC-kampagne, når sneen og saltet er væk fra vejene. Og der kommer gode råd til motorcyklisterne på rådets hjemmeside, www.trafiksikkerhed.dk.




lars-bo.larsen@pol.dk

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu