Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Eksklusiv racer er helt sin egen

Honda VFR 1200 F kombinerer med et vist held racing og touring.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På havnen i Gilleleje trækker Honda VFR 1200 F tilskuerne til.

Med sit markante udseende må den lige tages i øjesyn. Meningerne er delte: De spænder lige fra »Den er godt nok flot«, til »Hvad gik lige galt med den lydpotte«. Men fælles for alle er spørgsmålet: »Den er dyr, ikke?«.

Jo, den er ser dyr ud med sin moderne strømlinede kåbe og sit kompakte udtryk. Og den er dyr. En startpris på 290.000 kroner vil tvinge de fleste til at holde Visa-kortet og drømmen i ro.

Men VFR 1200 er både i udseende med den strømlinede kåbe og i opbygningen også så markant sin egen, at den for nogle vil ramme lige så præcist i drømmen, som den for andre vil ramme skævt. Den bliver aldrig en hvermands motorcykel.

Motor med overskud
Honda har med egne ord villet skabe »den ultimative sportstourer«, altså en voldsom motorcykel, der kombinerer en superstærk racercykel med faciliteter til den lange tur. To dages kørsel på de nordsjællandske veje peger på stærke kvaliteter, men også begrænsninger ved den kombination.

LÆS ARTIKEL Den positive liste må begynde med den kompakte motor. Den er ganske enkelt skøn. 173 hk leveres fra de fire cylindre på i alt 1.237 ccm.

Den skal op at snurre omkring 4.000 omdr./min., før kræfterne kommer frem, men når der lukkes rigtigt op for gassen, leverer den en medrivende glidende acceleration. Uden ubehagelige vibrationer.

Allerede i 3. gear smutter den på sekunder op på 150 km/t, hvis førerens indre nødbremse ikke er slået til. Der er rigeligt overskud til de tyske motorveje og overhalingerne.

På den baggrund giver det naturligvis tryghed, at bremserne – der har ABS og kombinerer for- og bagbremse – er ekstremt skarpe. Ved hård kørsel er det også en sikkerhed, at en slipperkobling forhindrer baghjulet i at blokere ved skrappe nedgearinger.

På den tekniske side er det også positivt, at gearskiftet er præcist og smidigt, samt ikke mindst, at Honda har forfinet kardantrækket og næsten fjernet de typiske kardanreaktioner og ryk. Ros for det.

Skabt til bred asfalt
I det hele taget er Honda VFR 1200 F en maskine sat sammen af dele i høj kvalitet. Men en racer med kvaliteter til banebrug er det ikke – der kan med en vægt på 267 kg ikke magte konkurrencen med de skrappe konkurrenter.

Nok har den en opgivet tophastighed på 280 km/t, men uden de mange kilo ville accelerationen have været endnu frækkere. Selv med en god, fast affjedring – måske lidt hård til langvarig touring – er det trods dens evne til at holde linjen meget at bakse rundt i skarpe sving. Det begrænser adrætheden på små veje, hvor den bare er for meget. Den er skabt til bred asfalt.

LÆS ARTIKEL

Testen viser ret hurtigt, at den ikke skal bedømmes som en rendyrket sportsmaskine, men som en frisk, sporty og hurtig rejsemaskine. På den konto tæller også den fine, let foroverbøjede kørestilling på den slanke maskine, hvor kæresten og bagagen har udmærket plads på bagperronen.

Vindspejlet tager udmærket fra, og den dobbelte kåbe både skærmer og sørger for at lede varmen fra motoren væk fra føreren. Spøjst i øvrigt, at kåben oppe ved tanken holdes på plads af velcrobånd. Så simpelt og rustfrit kan det gøres.

LÆS ARTIKEL

Men netop fordi det er en touringmaskine, virker det også lidt malplaceret, at hastigheden vises småt og digitalt ude til venstre, mens omdrejningstælleren på bedste racervis fylder det meste.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mon ikke køberne af denne velkørende motorcykel får mere brug for at holde en lovlig hastighed og undgå klip i kortet end for at rulle motoren op til 10.000-11.000 omdrejninger.

En lille benzintank

Hvis vægten og farten er oppe, slår de 18,4 liter benzin i tanken heller ikke til i længden. Med 90 km/t kan den måske nok klare godt over 200 kilometer før næste tankstop.

Men hvem kører så sindigt på denne fartmaskine? Med frisk kørsel skal der på langturen måske tankes igen for hver 150 kilometer. En understregning af de begrænsninger, der dukker op, når to muligheder skal kombineres. Det var dog ikke muligt at foretage præcise målinger på testturen. Men tankes ofte skulle der, for benzinen flød lige så hurtigt som blodet på turene med VFR 1200 F.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden