Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Harley triller skønheden og uhyret frem

Harley-Davidson har historien med i de nye modeller Forty-Eight og Fat Boy.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ingen kan som Harley-Davidson genopfinde sine motorcykler igen og igen.

De historiske modeller findes frem og får den nye teknik og styles til tidens kørere. Det præger i den grad også de to 2010-versioner, Forty-Eight og Fat Boy Special, som Lørdagslivs testhold har haft fat i.

Klejn smuk maskine
’Skønheden’ Forty-Eight, er direkte opkaldt efter året, hvor den oprindelige udgave kom på gaden. Dengang med en klejn 125 ccm motor, som var hentet fra tyske DKW.

Hele 1,7 hk leverede den. Stilen var især kendetegnet ved en lille nuttet peanut-tank. De hjemvendte soldater brugte også inspirationen fra Europa til at ’bobbe’ deres motorcykler. Det betød, at de blev skrællet for alt unødvendigt, så motorcyklen stod helt rå tilbage.

Den stil rendyrker årets nye maskine, der teknisk måske mest er en ny version i Harleys Sportster-serie. Tanken rummer nøjagtig som i model 1948 meget lidt, 7,95 liter, og allerede her er vi på sporet af, at der er tale om en maskine, der skal trille hen til cafeen eller måske på en mindre søndagstur.

Med lidt frisk kørsel blinkede benzinlampen på prøveturen allerede advarende efter lige godt 100 kilometers kørsel med et forbrug på lige godt 18 km/l.

Men tømmes tanken hurtigt, så holder stilen hele vejen. Med den lille tank, ballondækket på forhjulet, egerne i hjulene, det lave solo-sæde og spejlene under det ret lille styr er den noget helt for sig selv.

Samtidig er den en nem og kvik maskine, der med fint træk fra bunden er lige til at gå til for både nye og mere erfarne kørere.

Klassisk udstråling
’Uhyret’ Fat Boy Special har ikke så mange flere hestekræfter end den lille frække kusine, men den har et massivt moment fra de store cylindre og udstråler en helt anden rå styrke. Ikke så mærkeligt, for Fat Boy-historien begynder nemlig i 1990, hvor Arnold Schwarzenegger skulle have en voldsom maskine til rollen som Terminator.

Med pladehjulene, den matte lak og satin-krom i sort og den klassiske lange, tunge udstråling ligner den noget, som ens mor helst ikke vil have, man leger med. Med et nyt styr har den faktisk en behagelig kørestilling.

Og tag ikke fejl på grund af det barske udseende. Den er ikke svær at magte for med det lave tyngdepunkt og en ny styregeometri, er den helt ’steady’ og let kørt. Selv på små snoede veje.

Måske til størst overraskelse for Lørdagslivs kvindelige tester under turen Nordsjælland rundt, for hun faldt helt klart for Harley-bamsen.

Uden ABS
På begge motorcykler er der kun en skivebremse for og en bag. Og ingen ABS. Især på den over 300 kg tunge Fat Boy er det markant svært at bremse hurtigt, selv når alle kræfter bruges på at bremse. Er det o.k. i dag?

»Sådan er det bare. En Harley-Davidson er ikke og bliver ikke som alle andre motorcykler. Motoren skal se ud og lyde på en bestemt måde, og eksempelvis skal en Fat Boy og hele Soft Tail-serien bare have en skive.

Men der er jo også den fordel, at så behøver du ikke ABS, for den blokerer ikke forhjulet«, siger direktør Lars Kildholdt, Caps Copenhagen, der er autoriseret Harley-Davidson-forhandler.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden