Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bilkøbere må finde sig i, at den nye bil kan være op til et år gammel. Kun hvis den er endnu ældre, er der grund til at klage. Toyota-modellerne på billedet er dog ganske nye.
Foto: Peter Hove Olesen

Bilkøbere må finde sig i, at den nye bil kan være op til et år gammel. Kun hvis den er endnu ældre, er der grund til at klage. Toyota-modellerne på billedet er dog ganske nye.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Din nye bil er måske allerede halvgammel

De mest gunstige pristilbud på en ny bil kan dække over, at den ikke er helt ny længere.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis en ny bil virker mistænkelig billig, så kan det skyldes, at den slet ikke er ny. Og så er prisen måske alligevel ikke så gunstig.

Mange bilfabrikker har svært ved at få solgt bilerne i samme tempo, som de fremstilles, og derfor kan de have stået på en lagerplads i kortere eller længere tid, inden de omsider forenes med deres nye ejer.

LÆS ARTIKEL

»Det kan sagtens være et problem«, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i FDM, og han henviser til, at bilmærkerne griber det forskelligt an, når der skal ryddes ud på lageret.

»For eksempel Renault har været meget åbne omkring det. De kalder det direkte ’lagersalg’, og det siger jo, at de går ud på lageret og henter noget«, siger Søren W. Rasmussen.

Kan ikke sælges i andre lande
Et andet mærke, der fra tid til anden har meget gunstige tilbud, er Honda. Det gælder leasing af den store Accord, som for tiden tilbydes til 2.900 kroner per måned.

Tidligere har den danske Honda-importør oplyst, at det kan dreje sig om biler, som ikke rigtig har kunne sælges i andre europæiske markeder, og som den danske importør derfor har fået fat i på gunstige vilkår.

»Bilerne i den nuværende kampagne kommer fra Rusland, og de er alle produceret i 2009. Vi har tidligere haft en kampagne, hvor vi solgte Civic-modeller fra 2007 og 2008, og her fremgik bilernes alder tydeligt af annoncerne«, siger pressechef Michael Lund, Honda Danmark.

Renault med rabat på 130.000 kroner
Renaults lagersalg har f.eks. betydet, at man kunne gafle sig en et år gammel Renault Grand Scenic med masser af udstyr med en rabat på 130.000 kroner.

Besparelsen har været endnu større på Renaults lettere usælgelige firehjulstrækker Koleos, der har været nedsat med over 150.000 kroner. Også her kan der nemt have været tale om biler, der stået et årstid hos forhandleren.

LÆS ARTIKEL

Men hvor gammel kan en bil være, hvis den skal opfattes som ny? Det var advokat Lennart Fogh, FDM’s juridiske afdeling, et bud på:

»Som en tommelfingerregel kan man sige, at hvis bilen er under et årstid gammel, så er det ikke noget, sælgeren har pligt til at fortælle«. Men hvis den bil, der står hos forhandleren, siden er blevet erstattet af en nyere model eller den har fået væsentlige ændringer, så skal sælgeren informere om det.

Måtte på værksted 10 gange
Ekstra Bladet har netop fortalt om en bilkøber, der i 2007 faldt for en Ford Focus, men først efter købet opdagede han, at den var to og et halvt år gammel. Han havde ganske vist fået et nedslag i prisen på 34.000 kroner, og han regnede med, at bilen nok var tre-fire måneder gammel.

I løbet af kort tid måtte han værksted 10 gange for at få udbedret diverse fejl, som han selv mener er opstået, fordi bilen stod så længe på lager.

Han kom selv på sporet af bilens alder ved at tjekke dens udstyr med det, der var opført i brochuren – og de to ting stemmede ikke overens.

Skal fortælle det
Sælgeren havde ikke sagt noget om bilens alder, der i øvrigt kan fastslås ud fra bilens stelnummer. Men det skulle han have gjort:

»Der står i købeloven, at sælgeren uopfordret skal fortælle om de ting, der kan have betydning for en kunde og som kun han ved«, siger Lennart Fogh.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden