0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fiat 500 bliver den mest økonomiske benzinbil

Til oktober kan Fiat 500 fås med tocylindret motor. Det lyder spartansk, men det skulle være en kvik og livlig bil.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den er nemlig tocylindret, og det er længe siden, at man har kunnet købe en ny bil i Europa med sådan en motor.

Et par af forbillederne er Citroën 2CV og den klassiske Fiat 500, bygget fra 1957 til 1975. Derfor må Fiat siges at være godt klædt på til at genoplive denne motorteknologi, som ser ud til at have masser af fordele og ingen synlige ulemper:

»Den er hurtig, og lydbilledet er meget specielt. Det er en blanding af den gamle Fiat 500 og en motorcykel«, siger Fiats danske pressechef, Steffen Holm, der netop har prøvekørt bilen i Italien.

LÆS ARTIKEL

I første omgang kommer den tocylindrede motor i en turboudgave, således at de 875 kubikcentimeter yder 85 hk, og motoren har et drejningsmoment, der er højere end den nuværende 1,4-liters motor med 100 hk. Dermed burde den nye tocylindrede motor føles mere veloplagt end 1,4’eren.

Økonomien ser lovende ud: 24,4 km/l ifølge den officielle målemetode. Det kan ingen anden benzinbil på det danske marked slå.

»TwinAir-motoren kommer nok til at skubbe dieselmotoren helt af banen. Den kan jeg ikke rigtig se nogen plads til i programmet mere. En benzinmotor er også meget bedre i byen end en diesel«, siger Steffen Holm.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere