0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gamle viskerblade klarer næppe vinteren

Halvslidte viskerblade giver op for frost og tungt arbejde med at fjerne sne

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JOACHIM ADRIAN
Foto: JOACHIM ADRIAN

Man skal ikke regne med, at de billige viskerblade holder så længe som de dyre, men man betaler selvfølgelig også ekstra for at få et brand, udtaler afdelingsleder for FDM Jørgen Jørgensen.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Frostgrader og øget arbejde i form af sne og slud, der skal skovles af forruden, kan blive for meget for et halvslidt viskerblad.

Udskiftning af viskerblade er en forholdsvis simpel opgave, som de fleste let burde kunne klare selv. Se den lille guide herunder, hvor vi underkastede et par biler fra Politikens vognpark et simuleret viskerbladsskifte. Det gjorde vi i tørvejr og ved mild temperatur på ca. 15 grader – og fumlede alligevel lidt i det.

Derfor er det næppe en opgave, man har lyst til at foretage en frostkold morgen i bidende vind.

Den nemmeste måde at skifte bladene på vil være at køre bilen på værksted og bede dem om at gøre det. Men hvis man selv vil udføre opgaven, står man over for valget mellem dyre og billige viskerblade.

Solens stråler ælder gummi
De dyre kan let koste 300-400 kroner for et sæt, men de billigste kan fås helt ned til 20-40 kroner per styk.

»Det er da fristende. Og hvis man skifter dem tilstrækkelig ofte, så kan man da godt finde en acceptabel løsning. Man skal ikke regne med, at de billige viskerblade holder så længe som de dyre, men man betaler selvfølgelig også ekstra for at få et brand«, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDM.

Hvis bilen står i carport eller garage, vil den være forskånet for solens stråler, så længe den står der, og det kan være med til at forlænge viskerbladets levetid. Tidligere på året bragte FDM’s blad Motor en test af 10 viskerblade, og her klarede dyreste viskerblade af mærkerne Bosch, SWF og Valeo sig bedst. Kun et enkelt billigmærke var med i testen i Motor, nemlig United, som kostede 32 kroner for et sæt. Disse viskerblade får så også kun karakteren 2 stjerner ud af 6 mulige.

LÆS OGSÅ De viskerblade, der klarer sig bedst i FDM-testen, er de dyre modeller, der ikke har en metalbøjle, som bladet fæstnes til. I stedet er viskerbladet noget kraftigere og har en indbygget fjeder, som betyder, at det ligger bedre på ruden. Da denne type viskerblade dukkede op for nogle år siden, var de reserveret til de dyreste luksusbiler. Nu kan de fås også til små og billige biler.

Modtag aktuelle guides og nyheder om penge, sundhed og meget mere med Tjek.dks nyhedsbrev.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter