0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lettere vej til en seriøs dækforhandler

Udvalgte dækkæder får nu et kvalitetsstempel i samarbejde med Teknologisk Institut

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR-foto
Foto: PR-foto
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Dækbranchen har nemlig besluttet at indføre en standard for det arbejde, der udføres på landets dækcentre.

I Danmark er der intet lovkrav til uddannelse af dækfolk og heller ikke fælles retningslinjer for, hvordan arbejdet skal udføres. Men nu har Dækbranchens Fællesråd sammen med Teknologisk Institut udarbejdet en række regler, som skal sikre forbrugeren øget kvalitet og tryghed.

En række dækkæder er med i arbejdet, nemlig Super Dæk Service, Euromaster og Quick Pot, ligesom nogle af forretningerne i kæderne First Stop og Point S er med i ordningen.

De nye regler går helt ned i detaljen, f.eks. i forbindelse med lapning af et punkteret dæk. »Ved punktering er det nødvendigt at kontrollere, om der er sket indvendig skade på dækket, som ikke er synlig udefra. Opdages nedsat lufttryk for sent, kan konsekvensen blive varmeskader, som i værste fald kan resultere i en livsfarlig eksplosion«, siger Peter Rytter. I de kommende uger og måneder vil de ansatte i dækcentrene formentlig komme til at bruge mest tid på at rådgive om køb af vinterdæk. Vinteren 2009-2010 var så hård og langvarig, at de fleste dækfirmaer fik udsolgt af beholdningen af vinterdæk, og der er derfor ikke den store risiko for at komme til at købe dæk, der ikke er helt fabriksfriske.



Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere