Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kawasakis gadedreng får en opstrammer

Bedre bremser og opdateret affjedring præger ny version af en syv år gammel Kawasakimodel, som nu hedder Z750 R.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På de snoede spanske bjergveje lokkede Kawasaki Z750 R til frisk kørsel.

Med sin gode vejbeliggenhed hjalp den med til at holde kursen rundt i de mange skrappe kurver. En fræk gadedreng at se på, næsten brovtende i bybilledet, men med kvaliteter til at angribe landevejene, når de snor sig gennem landskabet.

Kawasaki Z750 R er ikke nogen helt ny motorcykel, men en meget opdateret version af den Z750, som i 2004 satte dagsordenen for de nøgne motorcykler i den pænere mellemklasse mellem motorstørrelserne på 600 ccm og 1.000 ccm.

LÆS ARTIKEL Derfor har R-modellen på godt og ondt de samme basale kvaliteter og samme opbygning som klassikeren, med en fint spinnende motor med 106 hk, en behagelig opret, men lidt sportslig kørestilling, et bredt styr og en fin fornemmelse af at sidde i motorcyklen og ikke på den. Straks når køreren sætter sig i sadlen, er der en fornemmelse af at føle sig hjemme. Men hvorfor kan spejlene ikke sidde så langt ude, at de kunne vise andet end kørerens albuer? Bedre bremser og affjedring

De nye tekniske forandringer er først og fremmest bedre ABS-bremser, en ny justerbar affjedring og en ny alu-svingarm til baghjulet, hvor der er rykket lidt på placeringen. Flere af de nye dele er fundet på Kawasakis større maskiner, Z1000 og ZX-10R. Måske ikke voldsomme forandringer, men nok til at køreegenskaberne er blevet bedre. Den nye model bider sig uanstrengt fast i kurvernes asfalt og medvirker til at give en afslappet kørsel. Det er i det hele taget en alsidig cykel til hverdag og sjov, men da der er tale om en nøgen model uden beskyttelse for vinden og et lidt kantet sæde, skal den ikke være førstevalg til sommerens lange ture. Der er også lidt ekstra luksus til køberne, som et mere aggressivt design omkring forlygten, ny lyddæmper og nye farver, enten matsort over det hele eller sort med den typiske Kawasakigrønne kulør. Ændringerne er foretaget ud fra ønsker hos de nuværende kørere af Z750, der har hittet voldsomt i lande som Tyskland og Frankrig, fortalte teamleder Andi Seiler, Kawasaki, ved præsentationen.





LÆS ARTIKEL

»Vi har fundet ud af, at mange af disse kørere har ønsket at bygge videre og give deres motorcykler noget ekstra. Men det er dyrt og besværligt, og ikke alle har teknisk snilde og viden til at gøre det lovligt, så i stedet for at de ændrer affjedring eller andre vitale dele, har vi valgt at gøre det fra fabrikken. Vi tror, at det vil tiltale yngre, måske endda lidt uerfarne kørere, hvor økonomien lige akkurat tillader en cykel i denne mellemklasse«, sagde Andi Seiler.

Kawasaki Z750, der også har ABS-bremser som standard, vil stadig blive solgt til en pris på 126.000 kr. Men ved at lægge 14.000 kr. oveni er det muligt at få modellen med et R og lidt mere af det sjove. Desuden er der masser af ekstraudstyr. Et fastere sæde med betræk af alcantara (kuntigt ruskind) kan måske være en god forbedring, mens en sportsudstødning, motorbeskytter eller farvede kanter til fælgene hører under rent sjov.
Politiken var inviteret af Kawasaki.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden