Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye maskiner med 60’er-look

MC-anmeldelse: Retro-motorcykler lokker ikke kun modne, men også unge kørere, der søger trygheden fra ’de gode gamle dage’.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvor ser den flot og fræk ud«, sagde den unge knægt efter et grundigt kig på motorcyklen, en Kawasaki W 800.

Han var ikke alene. Hele den uge, hvor vi kørte rundt i Københavns og Dragørs gader, tiltrak retro-modellen øjekast og friske bemærkninger fra både unge og ældre.

Den rammer noget i mange, sådan en efterligning af en motorcykel fra de glade 60’ere. Med egerhjul, tromlebremse, bænkesæde, gummipakninger, klassisk benzintank, en rigtig fjeder ned til baghjulet – og masser af krom, naturligvis. Men vel at mærke med helt ny moderne teknik pakket godt ind i den gamle stil. Her er ingen karburator eller choker som dengang, for det kræver en moderne indsprøjtning ikke. Men det ser sådan ud.

Retro i høj kurs
Interessen var den samme et par uger før, hvor køreturene foregik på en Triumph Bonneville. Mærket har mere end noget andet satset på retro-modeller. Med held, for to tredjedele af de solgte Triumph-maskiner i 2010 hos Triumph i Farum, nu Xpedit, var retro-maskiner, fortæller Hans Jørgen Kodovsky.


Mærkerne kan også have været Ducati, Moto Guzzi, Honda eller andre, der har skabt modeller med stil og udstråling i tiden, da far eller bedstefar var ung.

Hvorfor lokker retro-maskinerne så meget, spørger vi modeskribent og forfatter til bl.a. Den store blærerøv’, Mads Christensen, der er inkarneret motorcykelkører:

»Den gennemsnitlige motorcyklist i Danmark er jo over 50 år, så de gamle ’prutter’ vil godt vise, at det ikke er helt slut. Nu realiserer de drømmen og køber det, de ikke havde, da de var unge. Og de unge kigger samme vej og søger trygheden fra gamle dage. Det gælder jo andet end motorcykler, se bare boomet i biler som Fiat 500, Beetle, Mini eller i cykler«, siger Mads Christensen.

LÆS ARTIKEL Han peger også på, at der ikke bliver kørt så meget på mange af den type motorcykler. Det er en livsstil – til hjemlig hygge, ikke til lange ture. Tre retro-bud

Hvordan er de at køre på? Charmerende, men som altid skal køberen gøre sig klart, hvad motorcyklen skal bruges til, viser tre prøvekørsler. På Kawasaki W 800 sidder føreren opret som på en spisestuestol. Midt i vinden. Udmærket op til omkring 100 km/t, hvortil den meget blide motor fint trækker den op. Den kan sagtens køre mere, men det frister den bare ikke til. Den bremser godt, men ikke skarpt, og gear og al den anden moderne teknik fungerer fint. Hygge til by og forstad og en motorcykel, der ser fantastisk godt ud parkeret foran fortovscafeen.

LÆS ARTIKEL Triumph Bonneville spiller på de samme fristelser. Lidt skarpere bremser, med skive og ikke tromle på bagbremsen. Noget højere pris, men samme vægt, samme styrker og svagheder som W 800. En moden skønhed med en moderne teknik, der er i orden. Begge skal i givet fald købes snarere for udstråling og stil end for egenskaberne. Skal der køres langt og hurtigt, har Honda med CB 1300 SA en helt anden type retro at byde på. Råstærk, med halvkåbe og en lang, sporsikker adfærd gør den også egnet til langture. Og en kørende kollega har haft den oppe på 220 km/t, så her kan der vises baghjul. Tung, dyr, stærk med klassiske linjer og dyder.




Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden