0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Billige biler bliver ofte meget dyrere

Den lavest tænkelige pris er dog et vigtigt middel til at få lokket kunderne ind i butikken.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Tjek tallene. 159.900 kroner siger prisskiltet på denne Fiat 500. Og den pris holder meget godt, da bilen har alt væsentligt udstyr. Men metallak og leverings-omkostninger lægger cirka 8.000 kroner oveni. (Arkivfoto)

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lave priser lokker kunderne ind i bilforretningen, men kunden kører ofte derfra i en meget dyrere version af den bil, der ellers har en gunstig »Fra ...«-pris. Men den lave pris er et godt lokkemiddel, og derfor dyster bilmærkerne om at kunne tilbyde ’Danmarks billigste bil’.

For tiden hører den hjemme hos Chevrolet - billigste Spark står til en pris på 83.900 kroner.

Men for stort set alle biler i den billigste klasse gælder, at man godt kan indstille sig på at betale ekstra for ting, som de færreste vil undvære. F.eks. radio med cd-spiller og metallak. I visse tilfælde er den billigste version kun tredørs, hvor de fleste ønsker sig en femdørs model. Dertil kommer de obligatoriske leveringsomkostninger på 3.680 kroner, og dermed kan der hurtigt løbe 15.000 kroner oven i den jubelpris, der er nævnt i annoncen.

Ingen servostyring i billig udgave
I den billigste version af Chevrolet Spark mangler noget så basalt som servostyring - så spartansk er ingen anden ny bil på det danske marked. Chevrolet vil ikke oplyse, hvor mange de sælger af den billigste version:

»Hovedparten af kunderne vælger en version med mere udstyr«, siger Dorthe Elimar Arvin, marketing- og pressechef hos den danske Chevrolet-importør. Hun ønsker ikke at sige, hvilken Sparkversion, der er den mest solgte - »af hensyn til konkurrencesituationen«.

Og konkurrencen er hård blandt de billigste biler. Her betyder det rigtig meget, om den koster 5.000 kroner mere eller mindre:

»Det betyder alt«, siger Renaults pressechef, Søren Hyltoft Thomsen. Men alligevel har Renault valgt at putte næsten alt væsentligt udstyr i den lille Twingo, der står til 89.990 kroner. Men den kunne faktisk godt have været klemt ned på 80.000 kroner, hvis den danske importør tilbød den mest skrabede version, der findes:

»Men så ville den kun have to airbags, den ville mangle nakkestøtter på bagsædet, og den ville ikke have servostyring. Vi har besluttet, at vi ikke vil sælge sådan en bil«, siger Søren Hyltoft Thomsen.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere