0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Et ituslået sidespejl kan koste over 5.000 kroner

Stor prisforskel hos autoriserede forhandlere og de uafhængige værkstedskæder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En af de mest udsatte dele på bilen er samtidig en af de dyreste at erstatte, hvis det bliver slået i stykker, nemlig sidespejlet. Det rager 10-15 centimeter ud og kan derfor være i overhængende fare for at blive ødelagt af en anden trafikant, der kommer for tæt på. Eller af en hærværksmand.

Et smadret sidespejl kan f.eks. koste 2.400 kroner, når det sidder på en Volvo V50, endda en ret simpel model uden varme eller eldrev. En Volvoejer blandt Lørdagslivs læsere var med sin datter til gymnastik på Østerbro i København, og da han kom tilbage til bilen, så han, at nogen havde ramt spejlet med så stor kraft, at resterne lå 10 meter væk.

»Jeg synes simpelthen, det er så tarveligt og dårlig stil at stikke af fra sådan noget. Det har kostet mig 2.400 kroner, at det fjols kørte for tæt på mig og ikke ville tage ansvaret for det bagefter. Jeg kunne aldrig selv finde på at smutte og har for nylig betalt 2.500 kroner i selvrisiko for en bule, jeg lavede i en anden bil«, fortæller Volvoejeren.

På jagt efter tilbud
Det kan godt betale sig at shoppe lidt rundt, hvis man selv vælger at betale for spejlet. Der kan nemlig være stor forskel i prisen hos bilmærkets autoriserede forhandlere og de uafhængige værkstedskæder. Men man skal være opmærksom på, om lakering af spejlet er med i prisen – det er tilfældet i i priserne i skemaet her på siden.


Jørgen Jørgensen fra FDM mener i øvrigt, at det er muligt at finde uoriginale spejle til de fleste normalt udbredte bilmodeller.

Det dyreste spejl i vores pristjek er til en BMW 5-serie årgang 2011: Cirka 5.600 kroner inklusive montering og maling.

Et kig tilbage afslører nogle helt andre priser. Selv til en klassiker som Porsche 911 fra 1970’erne kan man hos engelske reservedelsleverandører finde et sidespejl til 50 pund (ca. 450 kroner). Og det spejl er med garanti fri for varmetråde og enhver form for besværlig elektronik.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere