Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Køkultur. Vi bruger tusinder og atter tusinder af timer i kø på vejene. Måske kan vi komme hurtigere hjem med Hondas nye teknik.
Foto: FINN FRANDSEN

Køkultur. Vi bruger tusinder og atter tusinder af timer i kø på vejene. Måske kan vi komme hurtigere hjem med Hondas nye teknik.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny teknik kan få køkørsel til at glide markant hurtigere

Systemet advarer føreren og sørger for afstand, når forankørende bremser op.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når du træder på bremsen, mens du kører i kø på motorvejen, kan det forårsage en kædereaktion af opbremsninger bag dig, hvilket forværrer trafikproppen og øger riskikoen for, at køen helt unødvendigt går i stå.

Men den situation kan en ny teknik fra den japanske bilproducent Honda hjælpe på, og ifølge firmaet kan teknikken øge den gennemsnitlige hastighed i køkørsel med 23 procent.

Det skriver flere udenlandske medier.

Reistrerer trafikpropper

Teknologien registrerer mulige trafikpropper på grund af forankørende bilers acceleration og deceleration. Systemet identificerer graden af trængsel på vejen og guider føreren med alarmer og advarsler på bilens instrumentbræt til at reagere på en måde, som ikke forårsager opbremsninger.

LÆS ARTIKEL

For eksempel bevirker systemet, at bilen i stedet for en hård opbremsning på grund af den forankørende bils opbremsning skaber større afstand mellem de to køretøjer og derved potentielt absorbere lille ændring i hastigheden.

Honda har udviklet teknologien i samarbejde med Research Center for Avanceret Videnskab og Teknologi ved universitetet i Tokyo.

Testresultater har vist, at et sådant system udover at øge den gennemsnitlige kørehastighed med cirka 23 procent og derved spare tid vil kunne reducere benzinudgifterne med otte procent ved at eliminere behovet for at accelerere og decelerere under køkørsel.

Systemet kaldes Adaptive Cruise Control, og hvis alle biler var udstyret med det, kunne bilerne teoretisk være synkroniseret med hinanden i trafikken via et cloud-baseret system.

Det kan lyde langt ude, men Volvo er allerede i gang med at afprøve en lignende løsning til campingvogne. Køretøjerne i Volvos pilotprojekt kører hovedsagelig på autopilot, da de følger et ledende køretøj og alle sørger for at køre med samme hastighed.

Honda forventer at begynde vejtest af sin nye trafikprop-teknologi i Italien og Indonesien i maj og juli og håber at ende med en løsning, der kan implementeres i nye Honda-modeller.

»Selvfølgeligt ville den samme effekt kunne opnås uden den fancy nye teknik, hvis alle bilister ganske enkelt sørgede for at køre med en konstant hastighed kombineret med tilstrækkelig afstand til den forankørende«, bemærker skribenten Liane Yvkoff, der har skrevet om sagen på CNET Car Tech.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden