Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: PR foto
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kan du kende forskel på en coupe og en hatchback?

Grænserne mellem biltyper er tit flydende. Få her svaret på, hvad 9 forskellige bil-begreber betyder.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskernes favoritbiler i disse år er små – billige i indkøb og billige at køre i. På nær en enkelt model, jobbilen Toyota Avensis på tredjepladsen, var de 21 mest solgte biler i Danmark i årets tre første måneder af den type. Og der blev solgt 18.586 af alene af disse 20 topmodeller, næsten halvdelen af hele salget på 40.764 biler. Længere nede på listen er der endnu flere af dem.

»Danskerne vil have disse mindre biler, fordi de er billige og praktiske. De udnytter pladsen, og de er alle af typen hatchback. Det giver trods størrelsen stor anvendelighed«, siger journalist i FDM Karsten Lemche.

LÆS ARTIKEL Sedan har for dybt bagagerum Karsten Lemche fortæller, at mens de klassiske sedan-modeller stadig sælger pænt andre steder i verden, i østlandene, i USA og eksempelvis i Tyrkiet, fylder de ikke så meget i Danmark, hvor de sammen med stationcars mest holder skansen blandt mærkerne med store biler som Audi, BMW, Mercedes og Ford. I mellemklassen er sedan-modellerne derimod stort set væk. »En sedan kan med sit dybe bagagerum være svært at pakke bagage i, hvor en stationcar naturligvis er uhyre praktisk», siger Karsten Lemche.

SUV-biler er forsvundet

LÆS ARTIKEL

En kort status fra en bilekspert. Men hvad snakker vi om? Hatcback, sedan, SUV, MPV og så videre?

En bil er ikke bare en bil
Inden vi forklarer det, skal vi lige prale af, at det var Politikens læsere, der i 1902 i en konkurrence fandt frem til det helt rigtige ord for de køretøjer, der dengang oftere og oftere kørte stærkt på landevejene. Ordet var ’bil’.

Det mundrette ord blev snuppet fra den sidste stavelse i ’automobil’, der sat sammen af det græske ’auto’ og det latinske ’mobile’ kan oversættes som ’selvbevægelig’. I løbet af de efterfølgende år bredte ordet ’bil’ sig ud over Norge, Sverige og Island som den almindelige betegnelse for et køretøj på tre eller fire hjul.

Men en bil er ikke længere bare en bil. Siden har modellerne udviklet sig i varierende retninger efter forbrugernes behov og lyster, og de forskellige typer har fået beskrivende navne og betegnelser. Her på opslaget er der ni bud på det mest gængse typer.

Stationcar.

Kommer fra det engelske stationwagon, en overdækket vogn til transport af gæster mellem hotel og station.

En personbil med form som en varevogn med sæder og vinduer bagi. Når bagsædernes ryglæn lægges ned, er der et stort og anvendeligt bagagerum med plads til alt fra barnevogne og hunde til golfbag. Lav læssehøjde. Tit på gule plader. Her en VW Passat.

Hatchback.

Betegnelse for bil med stor bagklap fra tagkant og ned. Som regel kan ryglænet på bagsædet lægges ned og åbne for større bagagerum.

Det giver en stor anvendelighed, og derfor er næsten hele strømmen af mindre og en del mellemstore biler efterhånden af denne type. Tit hedder betegnelsen ’3-dørs’ eller ’5-dørs’, hvor den store bagklap tæller med som en dør. Her vist med Audi A1.

MPV.

Multi Purpose Vehicle er navnet for store rummelige kassebiler til almindeligt kørekort, men med plads til 5-7-9 personer. Meget fleksibel og skabt til et liv med aktiv fritid. Sæder kan vippes op og ned og give plads til storfamilien plus børnenes venner eller masser af bagageplads på den store ferietur.

Har dog ikke hittet stort i Danmark. Måske fordi de mere udstråler konebåd end mandehørm. Her vist med Renault Scenic.

Roadster.

Bygger på det engelske ord for vej, ’road’, og dækker i den oprindelige form over en klassisk to- personers sportsvogn med et primitivt aftageligt tag.

Glem alt om det primitive på de nye roadstere, hvor komforten er som andre personbiler, hvor de frister til brug i hverdagen, og det bløde eller hårde tag kan køres automatisk væk.

Her vist med Mazda MX-5, der har fået mange danskere til at folde sig ned i de lave topersoners biler.

Coupe.

Kommer fra det franske couper – at skære. Typisk en særudgave af en sedan-type eller en konventionel bil, der har fået sportstøj på. Ofte kun med to døre, hvor taget over bagsæderne skråner blødt ned mod bagenden.

Derfor er bagsæderne som regel kun til små personer og børn.

Hovedsigtet med en coupe er en fræk og sporty udstråling, gerne lidt på bekostning af anvendeligheden. Her vist med VW Scirocco.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL



Cabriolet/convertible.

Betegner biler, der kan skifte (convert) fra lukket til åben bil. Typen findes i utallige variationer. Kan have hårde toppe, der kan tages af eller foldes sammen, eller bløde stoflige tage, der foldes ned i et rum bag sæderne.

Det tager noget bagageplads, men det må ofres for at få luft i håret på varme dage. Moderne toppe sikrer også et godt vintermiljø i bilen. Audi S5 Cabriolet viser typen.


Sedan.

Engelsk forkortelse af sedan-chair, som var betegnelsen for en lukket bærestol med plads til flere personer.

Den helt klassiske biltype med et rum til passagerer, med to eller fire døre og et adskilt lukket bagagerum bagest.

Adskillelsen mellem passagerkabinen og bagagerummet begrænser fleksibiliteten. I Danmark ses typen i dag mest blandt større biler. Her er vist en Volvo S80.

LÆS ARTIKEL



SUV.

Sports Utility Vehicle betegner store stationcar-lignende biler bygget på solide chassiser og oftest med firehjulstræk, så drømmen om at forlade asfalten og smutte ind over marker og grusveje kan holdes i live, mens man holder i byens trafikkø.

Er næsten væk i Danmark efter et boom omkring årtusindskiftet. Her vist med den rene vare, den rigtige engelske offroader Land Rover Discovery. LÆS ARTIKEL



Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Crossover.

Bruges som betegnelse for en bil, der ligner en SUV, men snarere er en stationcar eller hatchback.

Vil typisk have en stor frihøjde, højt til loftet og et lidt råt, kantet udseende kombineret med komfort fra en personbil og gode rummelige pladsforhold. Så her er det ’både-og’ eller ’hverken-eller’ alt efter smag og kørsels- behov. Her vist med Nissan Qashqai, der nærmest har sat normen for denne type. Research: Rasmus Hørmand-Pallesen


Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden