Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sidetryk. BMW 3-serien hentede topkarakter ved test af en kollision fra siden. Foto: Euro NCAP

Sidetryk. BMW 3-serien hentede topkarakter ved test af en kollision fra siden. Foto: Euro NCAP

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye biler bliver stadig mere sikre

Flere biler klarer nye chrashtest, der stiller flere krav til beskyttelse af både fodgængere og bilister.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fire nye biler har fået de fem maksimale stjerner i Euro NCAP-chrashtesten. De består eksamen, selv om kravene til sikkerheden blev skærpet ved årsskiftet. Specielt er kravene til bilernes beskyttelse ved påkørsel af fodgængere øget.

Alle fire bestod, nogle dog mere overbevisende end andre, men netop det resultat viser en ny opgave for bilernes designere: De skal i stigende grad løfte sikkerheden ikke bare for bilisterne, men også for de bløde trafikanter.

Fartbegrænsere kan beskytte
»Det går langsomt, men sikkert den rigtige vej. Indtil nu har testen mest handlet om at beskytte personerne inde i bilen. Det er fint, at producenterne nu også forstår deres opgave med at løfte et socialt ansvar, først og fremmest for fodgængerne«, siger bilteknisk redaktør på Motor Søren Rasmussen, der er FDM’s repræsentant i Euro NCAP.

LÆS ARTIKEL

Fodgængernes sikkerhed kan blandt andet bedres med mere stødabsorberende kofangere og med eftergivende kølerhjelme. Der skal være luft mellem motor og kølerhjelm, så der er plads til, at den kan bule ned ved sammenstød. Det giver bilen en noget højere front.

Et andet element i sikkerheden er fartbegrænsere, det vil sige autopiloter, hvor det er muligt at fastsætte en tophastighed for bilen, eksempelvis 50 km/t. inde i byerne eller 110 km/t. på motorvej. De giver også point ved NCAP’s bedømmelse, som altså ikke kun foregår ved at smaske bilerne ind i forhindringer.

»Fartbegrænsere kan være med til at beskytte kørekortet, men vigtigere er det, at de især i byerne er med til at beskytte de andre trafikanter som fodgængere og cyklister. Vi ved, at fart dræber, og her er en mulig hjælp til at holde fartgrænserne«, siger Søren Rasmussen, der kalder testresultatet fint, men understreger, at der stadig er god plads til forbedringer. Nogle stjerner skinner mere overbevisende end andre.

LÆS ARTIKEL

De fire biler med fem stjerner er BMW’s 3-serie, Hyundai i30, Mazda CX-5 og Peugeot 208. Alle fik sammenlagt efter alle test de mindst 80 procent ud af 100 mulige point, som kræves. Men med udsving på de enkelte områder. Eksempelvis scorede Peugeot 208 svagest, da sikkerheden for fodgængere blev bedømt. Alle fire biler kan dog blive bedre på det område. Til gengæld har kun Peugeot fartbegrænseren som standard, så der hentede den nogle point.

De fem stjerner giver et sikkerhedsfradrag i afgifterne på 3.600 kroner i Danmark.

Læs mere på www.fdm.dk/crashtest

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden