Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyt antræk. Volvo V40 har fået nye former og stor bagklap til bagagerummet, men en del klassiske linjer er bevaret. Foto: Volvo

Nyt antræk. Volvo V40 har fået nye former og stor bagklap til bagagerummet, men en del klassiske linjer er bevaret. Foto: Volvo

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny volvo er friskere men lidt mindre praktisk

Den nye Volvo V40 har fine køreegenskaber og masser af sikkerhedsudstyr, der også passer på fodgængere.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fronten og Volvos klassiske hoftesving over bagpartiet er der stadig, men ellers er der tegnet helt friske linjer for den nye Volvo V40. Set fra siden er den lidt coupésmart med sideruden, der bliver smallere og smallere fra den tilbagelænede forrude hen til den solide bagerste hjørnestolpe.

Bagklappen til bagagerummet er stor, men det ændrer ikke, at de nye former koster plads inde i bilen. Bagsæderne kan bruges, men passagerer over 180 cm bør sikre sig et forsæde af to grunde: Der er mere plads, og man kan bedst nyde den lækkert indrettede kabine der.

LÆS ARTIKEL Fine sæder med elektrisk tilpasning, mørke stoffer omringet af metal hist og pist og et fornuftigt instrumentbord lever op til det, der skal opfyldes, når man vil være i klasse med Audi A3 eller BMW 1. Masser af elektronik og muligheder for indstilling byder sig til, flere dog noget krævende at finde frem til i vrimlen. Til danske veje

Kravene til køreegenskaber og til køreglæde klarer den overbevisende. Med en affjedring lidt til den hårde side kunne ujævnheder mærkes. Til gengæld holdt den både balancen og kurven, når den under testkørslen blev sluppet løs på bjergvejene i det smukke Valpolicella-vinområde mellem Verona og Gardasøen i Norditalien. Ganske vist med 18 tommer hjul, som har et par tommer mere end flere modellers standardhjul.

LÆS ARTIKEL Den mindste model, D2, med en 115 hk dieselmotor, magtede både bjerg- og motorveje. Den skal nok passe fint til danske forhold, især fordi den opgives til at køre op til 27,7 km/l. Selvfølgelig var der mere riv i de to andre mulige testbiler, D4 med 177 hk eller med turbomotoren med 180 hk i T4, men så ryger prisen også op med mindst 50.000 kroner i forhold til de 315.000 kroner, som D2 kan købes for i standardversion, når den kommer til Danmark i slutningen af august. Volvo V40’s danske versioner har meget udstyr som standard, også på sikkerhedsområdet, blandt meget andet ’City safety’, der bremser op for forhindringer forude, og en fodgængeradvarsel, der både kan bippe og bremse, når fodgængere kommer i farezonen. Sker ulykken alligevel, er der en fodgængerairbag under kølerhjelmen.



LÆS ARTIKEL

Endnu mere udstyr kan købes til. Da coupéformen fjerner førerens kig til bagenden, bør der lægges 12.000 kroner oveni for at få pakken med parkeringshjælp og et kamera bag. For andre 41.000 kroner kan der købes en ’safety-pakke’ med hjælp til at holde afstand til bilerne foran og med advarsel om forhindringer omkring bilen. En drøm i et parkeringshus.

Volvo V40 bygger på kendte elementer fra egen fabrik og blandt andet Ford. Under præsentationen fortalte PR-chef Olle Axelson, at Volvos ejer, kinesiske Geely, har planer om helt nye Volvoer, med nye motorer, undervogne og former udviklet af Volvo selv. De første modeller vil dukke op i slutningen af 2013.

V40 i nye former

Volvo satser på, at 100.000 købere hvert år lader sig lokke af design og sikkerhed.





Poitiken var inviteret til Norditalien af Volvo.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden