Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Vinderen Honda NC 700 XA/D.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er 2012's tre bedste motorcykler

De vilde racere tabte til de mere alsidige og praktiske, da årets motorcykel blev kåret.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nr. 1: Honda NC 700 XA/D

Honda forsøger med NC 700 XA/D at kombinere nye kvaliteter, og maskinen var den mest nyskabende i vinderfeltet. Med en pæn frihøjde omtales den som en allroader eller en crossovermaskine, der vil fungere overalt, fra grus til tæt trafik i byerne.

Det originale udseende vil også fint klare parkeringen foran cafeen – hjelmen kan gemmes der, hvor benzintanken plejer at være. Tanken er flyttet under sædet, og motoren er lagt ned for at give plads.

Mere interessant er muligheden for at få det automatiske gear med dobbeltkobling. Det åbner for en behagelig kørsel, hvor der blot skal drejes på håndtaget for at komme frem.

Ved indstillingen ’Drive’ virker gearskiftet lidt slapt med for hurtige, rykvise skift. Det er til sofakørsel på en strandvej. Når det kommer i ’Sport’, er gearskiftet mere naturligt og køresjovt. Det er også muligt at trykke automatikken over på manuelt, hvor køreren blot skal trykke på knapper for at gå op eller ned i gear.

LÆS ARTIKEL

Med 52 hk fra de to rækkestillede cylindre er det næppe en maskine, der frister de meget sporty, men kræfterne klarer dog fint optrækket for langt de fleste. Og hov, med sine 218 kg er den trods alt kun 3,6 sek. om at nå 100 km/t.

Med manuelt gear koster den 100.000 kroner, for 15.000 kroner oveni fås automatikken med. For 270.000 kroner er det muligt at købe storebroderen, den stærke, gedigne rejseenduro Honda VFR 1200X Crosstourer med den samme automatik.

Nr. 2: Triumph Tiger Explorer

Triumph har endelig gjort det, andre har forsøgt før, nemlig at give rejseenduroen over alle rejseenduroer, bokseren BMW R 1200 GS, kamp til stregen. Og mange vil mene, at Triumph går ud af kampen som vinder.

Explorers store fortrin er den trecylindrede motor på 1.215 ccm. Med sine 137 hk er den et kraftværk, som rykker vildt, når der lukkes op for gassen – 3,5 sekunder om at nå 100 km/t. er ikke ringe for sådan en bamse. Motoren trækker helt nede fra omkring 2.500 omdrejninger, og traction control, der er standard, hjælper dækkene med at holde kontakten med underlaget. ABS på de stærke bremser er en selvfølge. Maskinen vejer 259 kg, så den kan være tung at håndtere i carporten, men fornemmelsen af vægt forsvinder under kørslen, hvor den ligger helt stabilt selv i skarpe sving med god fart. Færdighederne på grus blev ikke afprøvet under kåringen, men andre har tidligere testet, at den klarer det udmærket, men at dens primære kvaliteter er på asfalt.

LÆS ARTIKEL

Detaljerne og finishen er i orden, og helt naturligt på en sådan stor rejsebamse sidder man højt og opret med god plads til benene. Behageligt til lange ture, hvor også vindskærmen tager pænt fra – den kan justeres med en drejeknap, men naturligvis havde det været finere med en elektronisk justering.

Udseendet er markant med en skarptskåren benzintank, der rummer 20 liter. Prisen på 240.000 kroner ligger kun minimalt under prisen på en BMW R 1200 GS.

Nr. 3: Kawasaki Versys 1000

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kawasaki har til Versys 1000 taget nogle gennemprøvede elementer fra andre modeller og kombineret dem til en stærk og velkørende motorcykel, som er god til de fleste opgaver. Vi har fat i en traditionel maskine, der klarer både hverdagen og fest og gerne tager en tur på alle slags veje.

Motoren er taget fra den frække Z 1000 og droslet lidt ned, så den trækker mere stabilt og sejt på denne allroader, men den har stadig solide 118 hk og råstyrke, således at den sagtens kan følge med de hurtige. Den hævdes endda at kunne køre 235 km/t.

LÆS ARTIKEL

Føler køreren, at der er for mange kræfter, er det muligt at justere trækkraften ned til 75 procent. Bremserne klarer fint opgaven med at stoppe maskinen, der ikke er let med sine 239 kg. For at sikre mod utilsigtede udskridninger er der som standard traction control, KTRC, der dog kan kobles fra, hvis der skal styres med baghjulet. Selv om Versys er forsynet med en langbenet affjedring, der klarer bump på dårlige veje, klarer den også skrappe sving med god fart uden at skabe usikkerhed. Den dasker måske lidt med bagdelen, men er til at kontrollere.

Siddestillingen er opret og behagelig, og vindspejlet tager fint fra. Tanken og sæderne er smalle, så der er god kontakt med maskinen, hvor også de fire cylindre er klemt godt sammen. Alt i alt er der tale om en solid maskine, der kan klare den daglige pendling og ferieturen. Og det til en grundpris på 200.000 kroner.

Ærespris

En legecykel fik en ærespris, der blev uddelt ved kåringen af årets motorcykel 2012. Den gik til Husqvarna Nuda 900/R. Det var en belønning til en motorcykel, der er bygget med kun et formål: nemlig at skabe sjov i gaden og opmuntre til leg.

Med et kort stel og en rå motor er den skabt til at smutte og glide rundtog gøre alt det forbudte på gaden, nemlig at køre på for- eller baghjul.

»Det skal belønnes, at nogle tør gå så kynisk og målrettet efter at lave en sjov motorcykel. Den har ikke andre formål end at skabe glæde«, siger redaktøren på MagaCin, Tommy Rønn.

LÆS ARTIKEL

Husqvarna er gået sammen med andre om at bygge dette stykke legetøj. Motoren med er taget fra BMW F 800 GS og derefter bobbet op til 105 hk. Med helt hidsige bremser er den ikke for uerfarne kørere. Med sit hårde sæde er den heller ikke til langture, men måske til byboere med kort til arbejde.

Prisen vil dog afskrække nogle. I R-versionen med alt den lækre teknik koster den 190.000 kroner, men der kan spares 25.000 kroner ved at købe standardmodellen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden