Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vinderfeltet. De tre, der nåede frem til finalen, kombinerer alle fornuft med eventyr. Her ses fra venstre Triumph Tiger Explorer, Honda NC 700 XA/D og Kawasaki Versys 1000.

Vinderfeltet. De tre, der nåede frem til finalen, kombinerer alle fornuft med eventyr. Her ses fra venstre Triumph Tiger Explorer, Honda NC 700 XA/D og Kawasaki Versys 1000.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fornuft og krise styrer mc-køb

De vilde racere tabte til de mere alsidige og praktiske, da årets motorcykel blev kåret. Også køberne, der er blevet meget færre de senere år, vælger alsidigheden.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Blandt kandidaterne til Årets Motorcykel 2012 var fem i gruppen af rejseenduroer, som kan mest på asfalt, men også kan være sjove på grus. De kan klare den daglige pendling og liver op på langtur. Og det var tre fra den gruppe, der kom med i slutspillet, hvor de blev bedømt ud fra deres forskellige kvaliteter, nemlig Triumph Explorer, Kawasaki Versys og Honda NC 700 XA/D, med sidstnævnte som vinder.

Deres placering er ikke overraskende, for typen kombinerer lysten til eventyr med fornuft. To begreber, der styrer køberne af motorcykler i år, hvor krisen stadig sætter sine alvorlige spor i salget af motorcykler. Køberne passer på pengene og falder for de motorcykler, der giver flest muligheder.

LÆS ARTIKEL

Efter at salget af nye maskiner i 2007 næsten nåede 10.000, er det dykket siden til kun 1.999 sidste år. Og det er faldet yderligere i år, hvor det i de 20 første uger af 2012 ligger 14,7 procent under 2011. Holder den tendens, ender salget nede omkring 1.700 styk i år.

Super sportsmaskinerne går helt ned i år, uanset om det er 600 eller 1.000 ccm. Det er først og fremmest racere til unge, hvor maven endnu ikke sidder i vejen, når man skal bukke sig sammen under kørslen. Og unge rammes hårdt af krisen. Ikke kun af ledighed, men de har ingen friværdi, og bankerne kræver større og større sikkerhed for at låne til motorcykler. Derfor har de svært ved at finansiere drømmen, så det salg er gået i stå ifølge formanden for importørforeningen, Erik Blacha.

LÆS ARTIKEL

Det er i den lidt ældre gruppe, der stadig er købere, og de satser på det sikre. Mange falder for brugte motorcykler, hvor toppen af udgiften er taget af, eller de køber en ny motorcykel, der har stået i forretningen et kriseår eller to og nu sælges til nedsat pris. Måske er der ikke ABS, men den er billig, og det lokker mere end sikkerheden.

»Men nu er der nok snart ryddet op i de gamle årgange, og vi kan allerede se, at når den lidt ældre gruppe køber helt nyt, så er det meget ofte ’all road’, ’dual purpose’, rejseenduroer, eller hvad vi nu skal kalde disse motorcykler, de falder for. Det vil sige motorcykler, der kan det hele. Ud over kvalitet til også at magte de lidt ringere veje er disse motorcykler typisk lidt høje. Man sidder opret og komfortabelt, de klarer fint den daglige pendling, men egner sig også til langturen med bagage og en på bagsædet. Stabile, alsidige motorcykler, der kombinerer fornuft og eventyr. De kan det hele«, siger Erik Blacha.

Han bakkes helt op af redaktøren af MagaCin, Tommy Rønn, der giver tre bud på, hvad køberne går efter: »Sparegris, fornuft og genbrug«.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden