Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Snyd. Da Toyota i en annonce skrev at man kunne få 18.000 kroner for sin brugte bil ved at købe en ny, blev det ikke fortalt, at tilbuddet kun gjaldt en dyr udgave af den Aygo, der optrådte i annoncen.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Toyota får rap over fingrene for vildledende lokkeannonce

Tilbud om, at man kunne få 18.000 kroner for sin brugte bil er påtalt af Forbrugerombudsmanden.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilmærket Toyota har fået at vide af Forbrugerombudsmanden, at en annonce, der handlede om et særligt tilbud på den lille Aygo, har været i strid med markedsføringsloven.

Annoncen viste af en femdørs Toyota Aygo, og prisen på 79.990 kroner var fremhævet med store typer, og der stod, at man kunne få mindst 18.000 kroner for sin brugte bil, hvis man købte en ny femdørs Toyota Aygo.

Væsentlige begrænsninger skal fremføres
Men dette fine tilbud på den brugte bil gjaldt bare ikke den billigste Aygo til 79.990 kroner – som i øvrigt også kun er tredørs – men udelukkende dyrere modeller til over 100.000 kroner.

Dette forbehold var gemt væk i det nederste af annoncen, hvor der også stod, at bilen i annoncen 'var vist med ekstraudstyr' – som jo heller ikke er omfattet af den lave pris på 79.990 kroner.

Forbrugerombudsmanden har derfor meddelt Toyota, at markedsføringsloven siger følgende:

»Væsentlige forbehold eller begrænsninger i et tilbud skal markedsføres således, at forbeholdet fremgår lige så tydeligt som selve tilbuddet«.

Toyota oplyser, at de er holdt op med at bruge den pågældende annonce.

Samme sag ramte Citroën
I juli traf Forbrugerombudsmanden stort set den samme afgørelse over for en annonce fra Citroën. Også her fik man tilbudt en pæn pris for sin brugte bil – op til 15.000 kroner – ved køb af en Citroën C1, og af annnocen fremgik det, at sådan en bil kunne fås fra 78.990 kroner.

Men i forbeholdene nederst i annoncen fremgik det, tilbuddet kan gjaldt 'specifikke modeller' af C1.

Også Citroën fik at vide, at den slags er i strid med markedsføringsloven.

Som det fremgår af illustrationen til denne artikel bruger bilmærkerne stadig tilbud om en høj pris på den brugte bil som et lokkemiddel.

Annoncen her er fra Chevrolet, og i linjen med småt under den store tekst står, at tilbuddet kun gælder køb af en Spark 1,2 LT, som koster 145.995 kroner. Den billigste udgave af Chevrolet Spark koster 83.990 kroner.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden