Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Koreansk prestige kæmper sig frem

Hyundai forsøger sig med en stor firehjulstrækker til ca. 650.000 kroner i Danmark: Santa Fe, der skal dyste mod bl.a. BMW og Audi.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En god portion mod og selvsikkerhed er nødvendigt, hvis man vil sende en firehjulstrækker til over en halv million kroner ud på det danske marked. Måske især, når der er tale om et koreansk bilmærke, som dermed skal udfordre BMW, Audi, Mercedes og Volvo.

Men Hyundai gør forsøget med den nye Santa Fe – et velkendt navn fra dengang, da billige firehjulstrækkere på gule plader var en dansk landeplage. Den daværende Hyundai Santa Fe var ikke specielt luksuspræget – det er den nye, og det er nok derfor, at den danske importør tør tage kampen op mod biler som BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes GLK.

LÆS OGSÅ Den Hyundai Santa Fe, der kommer til Danmark, bliver endda en smule større end de biler, der står på udstillingen i Paris. De har nemlig kun fem sæder, mens danske købere får en lidt større version med syv sæder. Det skal de så betale ca. 650.000 kroner for.



»Men så har bilen også hele svineriet af udstyr«, siger Niels Rønnebech, direktør for Hyundai Bil Import. Det vil bl.a. sige en 2,2-liters dieselmotor med 197 hk, automatgear, og vi gætter på, at der også er læderindtræk samt eldrev på alle bevægelige dele i kabinen.



Fornuftig økonomi - på papiret

Tyske luksusmærker tager undertiden 5.000 kroner for et usb-stik, så man kan spille iPhone gennem radioen – den slags detaljer vil være standard i Hyundai Santa Fe.

Til gengæld har de tyske mærker og især Volvo et forspring, når det gælder de mest avancerede sikkerhedssystemer, som f.eks. at bilen selv bremser, hvis føreren har overset en forhindring i trafikken.

LÆS OGSÅ På papiret ser økonomien fornuftig ud: 14,9 km/l. Men det er et tal, det nok bliver svært at genskabe i hverdagen, og ifølge de første prøvekørsler offentliggjort i andre medier har Hyundai forsømt at udstyre bilen med et stop-start-system, som ellers kunne give en begrænset besparelse i bytrafik.

De fleste modeller hos Hyundai har på det seneste fået modelnavne, hvori der indgår tal. Santa Fe er dog åbenbart et så velfunderet navn, at Hyundai har besluttet at beholde det, og så må den nye model finde sig til rette mellem to andre firehjulstrækkere: ix35 og ix55 – den sidste sælges dog ikke i Danmark.



Hyundai Santa Fe undgår i øvrigt konkurrence fra egen familie, nemlig Kia. Her findes en offroader i omtrent samme størrelse, Kia Sorento, men den er ikke lagervare i Danmark

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden