Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Premiere. Skoda Citigo er nyeste tilbud blandt mikrobilerne. Den kommer til Danmark til en skarp pris.
Foto: United Pictures

Premiere. Skoda Citigo er nyeste tilbud blandt mikrobilerne. Den kommer til Danmark til en skarp pris.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er priserne på alle mikrobilerne

Prisen på ny lille Skoda har været uvis. Men den er blandt de allerbilligste.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Markedet for de allermindste biler har været genstand for stor fornyelse her i foråret. Helt nye modeller er kommet til, og eksisterende biler har fået en grundig overhaling.

Prisen er uhyre vigtig for kunderne til disse biler, der fås fra 80.000 kroner, og det har længe været kendt, at der ville komme en ny Skoda i den mindste klasse, men først nu er prisen klar: 84.900 kroner.

Skoda kommer før premieren

Den nye Skoda Citigo har officiel premiere i juni, men forhandlerne har muligvis biler i butikken endnu tidligere, og så kan man også få lov til at købe dem.

Skoda er medlem af VW-koncernen, og herfra kommer der en trio af stort set identiske mikrobiler: VW Up (som allerede er på markedet), Skoda Citigo og Seat Mii.

LÆS ARTIKEL

Hvis nogen har tvivl om den interne hakkeorden i VW-koncernen, så står den lysende klart nu: VW Up er dyrest, Seat Mii er billigst og Skoda Citigo ligger lige i midten.

Udtrykt i tal:

  • VW Up fås fra 89.900 kroner.
  • Skoda Citigo fås fra 84.900 kroner.
  • Seat Mii fås fra 79.900 kroner.

I alle tilfælde er der tale om tredørs versioner med lidt forskelligt udstyr. Skoda Citigo har således fjernbetjent centrallås og andet udstyr i grundversionen, som Seat Mii mangler.

Alle tre mikrobiler fra VW-koncernen har en særlig nødbremse som standard. Den fungerer i bytrafik ved hastigheder på 5-30 km/t og sørger for at bremse automatisk, hvis føreren har overset, at en anden bil er bremset op foran.

En anden trio har for længst etableret sig i mikroklassen: Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. De har været solgt siden 2006, men nu har de fået en grundig overhaling, der ikke har ændret meget på udseendet, men de er blevet lidt mere støjsvage.

Og det har ikke rokket ved prisen. Citroën C1 fås fra 78.990 kroner og dermed er den Danmarks billigste nye bil.

I den modsatte ende af prisspektret ligger den nye Fiat Panda, der lidt atypisk for en Fiat tillader sig at være den dyreste i sin klasse. Billigste version koster 99.990 kroner, og tager man den dyreste version, er prisen oppe på 150.000 kroner. Så dyre er ingen af konkurrenterne.

Fiat fortsætter dog med den hidtidige Panda, som så får tilnavnet Classic. Den koster 84.900 kroner og vil formentlig tiltrække en del kunder, der synes, at den nye Panda er blevet for dyr.

For alle biler i mikroklassen gælder, at der er kun er meget få købere, der tager den billigste version. Langt de fleste bruger mellem 15.000 og 20.000 kroner ekstra for at få en bil med fem døre – som dog er standard, når det gælder f.eks. Suzuki Alto og Hyundai i10 – og mere udstyr i form af f.eks. centrallås, elruder og aircondition.

I faktaboksen bringer vi priserne på alle mikrobilerne i Danmark, som de ser ud lige nu.

Det kan nemt tænkes, at der hurtigt bliver vendt op og ned på dem. Andre mærker kan måske blive fristet til at snuppet titlen som ’Danmarks billigste bil’ fra Citroën.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden