Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mere skrabet. De billigste versioner af Kia Picanto har ligesom VW Up ikke inderskærme ved baghjulene.  Foto: Sara Galbiati
Foto: SARA GALBIATI

Mere skrabet. De billigste versioner af Kia Picanto har ligesom VW Up ikke inderskærme ved baghjulene. Foto: Sara Galbiati

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Priskrig på små biler: Inderskærme spares væk

Inderskærme ved baghjulene fjernes. Det øger risikoen for rustskader.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kampen for at få prisen på små, billige biler ned er nu så hård, at fabrikkerne sparer på udstyr, som ellers har været betragtet som en selvfølge på en moderne bil.

Seneste offer for den krig er de beskyttende inderskærme omkring baghjulene.

Det giver mere støj inde i vognen, og småsten får bedre chancer for at slå sig igennem voks og rustbeskyttelse og for at ridse skærmkanterne. Alligevel er de beskyttende skærme væk på flere småbiler, blandt andre på Kia Picantos billigste versioner og på alle VW's nye Up-modeller. Fordi det kan presse prisen en tusse eller to længere ned.

LÆS ARTIKEL »Det er rigtigt, at inderskærmene er væk ved baghjulene. Men vi har endnu ikke hørt nogen kunder kritisere det«, siger pressechef Søs Ilum, Skandinavisk Motor Co. Hun peger på, at skærmene er voksbehandlede, og at der i øvrigt er 12 års garanti på Up-modellerne mod rustgennemtæring. »Det primære for kunderne er at få en billig bil med et lavt benzinforbrug. Det går de op i«, siger Søs Ilum. Og den helt samme melding kommer fra PR-koordinator Lene Iversen hos Kia, der også giver 12 års garanti mod rustgennemtæring. Inderskærme kan sættes på

Hos FDM råder lederen af den tekniske rådgivning, Jørgen Jørgensen, køberne af de små biler til at overveje, hvor lang tid de satser på at have bilen, inden de begynder på ekstra beskyttelse af bagskærmene: »Hvis den skal beholdes i lang tid, ti år eller mere, så kan det nok godt betale sig at sætte et par inderskærme i selv. Skal den sælges efter fire-fem år, er der sandsynligvis mere økonomisk fornuft i at nøjes med ekstra gang rustbeskyttelse. Så kan den næste køber til den tid måske overveje, om en inderskærm skal på«, siger Jørgen Jørgensen. Rustbeskyttelsen, der efter Jørgen Jørgensens råd skal på med det samme efter købet for at være forebyggende, tager også noget af den ekstra rullestøj fra baghjulene, selv om plastikskærme naturligvis dæmper mere.



LÆS ARTIKEL Med de danske afgifter kræves det, at de billigste standardmodeller er meget skrabede, for at bilerne kan komme ned på 100.000 kroner eller mindre. Men Jørgen Jørgensen gør opmærksom på, at sikkerheden selv i de billigste biler er forbedret væsentligt i løbet af de seneste 10 år: »Sikkerhedsudstyr som airbags, ABS-bremser og teknik, der kan afværge udskridninger, er standardudstyr i mange af disse småbiler. Og det er en god udvikling, der er vigtigere end en inderskærm. At den mangler, er måske udtryk for, at især de små biler skal sikre billig transport her og nu. Snarere end at være langvarige forbrugsgoder, der skal holde i mange år«, siger Jørgen Jørgensen. FACEBOOK





Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden