Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

lysglimt. Mange nye biler har kørelys i form af diodelys, som kun tænder foran på bilen. Derfor risikerer man i mørke at køre med en bil uden lys bagpå.
Foto: KLAUS HOLSTING

lysglimt. Mange nye biler har kørelys i form af diodelys, som kun tænder foran på bilen. Derfor risikerer man i mørke at køre med en bil uden lys bagpå.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kørelys i nye biler kan være livsfarligt

Mange nye biler har automatisk kørelys foran - men ikke bagpå.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tusinder af bilister kan - uden at vide det - skabe livsfarlige situationer i trafikken.

Problemet er, at mange bilfabrikker de senere år har udstyret deres modeller med kørelys foran - et lys der tænder, uden at baglygterne bliver tændt, fortæller DR Sjælland.

Lovligt men farligt

Det er helt lovligt, at bruge kørelyset i dagslys. Det sparer også brændstof og dermed CO2, men glemmer bilisten, at sætte blus på baglygterne, når det er ved at blive mørkt, eller når det er tåget eller regnvejr, så er der risiko for alvorlige ulykker.

Nogle bilmodeller har en sensor, der automatisk tænder baglygterne, når det bliver mørkt, men det er ikke altid, automatikken virker, når det bliver tåget.

LÆS ARTIKEL

Der er ingen undersøgelser af, om det nye kørelys har været årsag til ulykker, men hos FDM siger teknisk konsulent Jacob Mortensen, at nogle bilister glemmer at tænde baglyset, og de så kan være svære at se i tåge eller regnvejr, og så kan dem, der kommer bagfra måske ikke nå at bremse.

Derfor er det vigtig, at bilisterne lærer at tænde baglygterne, når lysforholdene kræver det, siger han - og leder af færdselspolitiet hos Sydsjællands- og Lolland Falsters politi, Erik Mather, er enig.

»Ellers er der en betydelig øget risiko for at blive påkørt bagfra, og ulykken kan få fatale konsekvenser«, siger han til DR Sjælland.

Ifølge Dansk Automobilhandlerforening har op mod 300.000 biler i Danmark det nye kørelys - og antallet stiger hvert år med omkring 150.000.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden