Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

hjemkaldelse. Da Toyota Corolla var nu i 2004. Netop denne model er blandt dem, der indkaldes til et tjek på værkstedet.
Foto: MORTEN LANGKILDE

hjemkaldelse. Da Toyota Corolla var nu i 2004. Netop denne model er blandt dem, der indkaldes til et tjek på værkstedet.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tilbagekaldelse: Sådan finder Toyota frem til dig

Toyota får Skat til at sende breve ud til ejerne via motorregisteret.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Toyota har kaldt 23.000 Toyota-biler af mærkerne Avensis, Corolla og hybrid-modellen Prius tilbage for at tjekke dem for fejl ved styresystemet og for Prius' vedkommende også en fejl ved en vandpumpe.

Men når 23.000 dansk indregistrerede Toyota-modeller skal en tur på værksted, er der en temmelig stor del af ejerne af de 23.000 biler, som Toyota ikke kender, fordi den første ejer af bilen har solgt den videre som brugtbil.

Derfor sættes et større apparat i gang, der involverer Skat og et par private firmaer, som Skat har udliciteret arbejdet til, fortæller fungerende kontorchef i Skats motorenhed, Mette Winkler.

For det eneste, Toyota har af identifikation på de biler, der skal på værksted, er i princippet et stelnummer.

LÆS ARTIKEL

Men det er også tilstrækkeligt, for Toyota sender derpå et brev med stelnummeret til Skat sammen med formuleringen i det brev, som skal ende på bilejerens adresse med hans eller hendes navn udenpå.

Når Skat har sikret sig, at anmodningen er ok, samt at formuleringen til bilejeren blandt andet indeholder oplysninger om, at reparationen af bilen er uden beregning for ejeren, sender Skat oplysningerne videre til it-firmaet CSC, som har fået udliciteret opgaven med at holde databasen med motorregisteret opdateret.

CSC sammenholder stelnummeret med databasen og finder ejer og adresse frem, og herfra går sagen så videre til et tredje firma, der sørger for at sende brevet til hver enkelt af de 23.000 bilejere.

Og hos Skat har man så også sikret sig mod at blande oplysninger om stelnumre og private data sammen på den måde, at hvis et brev går retur, fordi det for eksempel ikke kan afleveres, går det retur til Skat og ikke til nogle af de private firmaer, som Skat samarbejder med.

Herefter er det bare om at reservere en tid på det nærmeste Toyota-værksted.

Toyota oplyser i øvrigt, at reparationen for Avensis og Corolla-modellernes vedkommende kun vil vare en time, mens den for Prius-modellen kan komme til at vare to timer, fordi der udover styretøjet også er en vandpumpe, der skal tjekkes.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden