Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skærpet. Lygter og kølergrill går næsten sammen i et bånd på den nye Auris. En femdørs hatchback er indtil videre eneste mulighed.
Foto: Toyota

Skærpet. Lygter og kølergrill går næsten sammen i et bånd på den nye Auris. En femdørs hatchback er indtil videre eneste mulighed.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Toyota slår ind på skarpere kurs for at udkonkurrere VW

Toyota Auris skal friste købere til at holde sig fra f.eks. VW Golf. Det skal ske med en helt ny designstil og valg mellem tre forskellige motortyper.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En lille portion vovemod tilsat mange ganske traditionelle løsninger karakteriserer den nye Toyota Auris, der er klar til danske købere i begyndelsen af januar.

Vovemodet består i en skarpere designstil, som især er synlig på frontpartiet. Det traditionelle består i, at Toyota afstår fra at tilbyde kunderne avancerede løsninger som f.eks. en automatisk nødbremse, der virker i bytrafik, eller en fartpilot, der selv sørger for at holde afstand til forankørende biler.

Den slags kan fås i den nye VW Golf, der er en af de mest oplagte konkurrenter til Toyota Auris.

LÆS OGSÅ Det må også betegnes som en slags vovemod, at Toyota har gjort den nye Auris lavere end forgængeren. Ikke bare i det ydre, men førersædet er sænket med 4 centimeter, og det er ikke sikkert, at det bliver modtaget med jubel af den mere modne del af køberskaren. Det gør det i hvert fald ikke lettere at komme ind og ud.

Kabinen er ganske lækkert udført, men nu kørte vi også udelukkende i topmodellerne. Her er der f.eks. læder på dele af instrumentbrættet. Men i alle versioner vil man sidde i fine stole, der støtter godt.

Instrumenter og betjeningsgreb er lette at finde rundt i, og fra førersædet er der nogenlunde uforstyrret udsyn i alle retninger.

Og så har Auris en detalje, som Toyota har været længe om at få indført: Det såkaldte komfortblink, hvor man med et enkelt vip får blinklyset til at blinke tre gange.

Toyota siger også, at man gerne skulle få »et smil på læben«, når man kører den nye Auris. Jo, det gør man måske ved glæden over at køre i en helt ny bil, men ellers er det ikke noget voldsomt ophidsende over bilens måde at køre. Vi har prøvet den i området rundt om Lissabon, og den kører faktisk upåklageligt – men det gør alle andre biler i klassen også.

Tre motortyper

Til gengæld kan Toyota Auris noget andet: nemlig stå klar med tre forskellige motortyper. Det klarer ingen af konkurrenterne. Toyota tilbyder valg mellem benzin, diesel og hybrid. Samme udvalg fandtes dog også i den gamle Auris, men alle motorer er blevet forfinet med bedre økonomi til følge, siger Toyota. Vi indledte testkørslen med hybridmodellen, der kører på både benzin og el. Den lader selv sit batteri op under kørslen, og den kan køre et par kilometer på ren eldrift – dog kun op til ca. 50 km/t. Skiftet mellem el- og benzindrift mærker man ikke meget til, og bilen opfører sig på alle måder yderst fredsommeligt.

Ved kraftig gasgivning op ad bakke sørger det trinløse automatgear for, at motoren bliver sendt op i høje omdrejninger, men Toyota siger, at motoren nu »er bedre til at tilpasse omdrejningerne til hastigheden«.



Ved nogenlunde afdæmpet kørsel på de bakkede landeveje og på motorvej med 120 km/t. opnåede vi et forbrug på 19,5 km/l i Auris Hybrid. En næsten tilsvarende tur i Auris med normal benzinmotor (1,6 liter/136 hk) gav et forbrug på 12 km/l. I begge tilfælde er det et pænt stykke under det officielle forbrugstal, men i mindre bakket terræn end rundt om Lissabon kan man sikkert opnå lidt bedre økonomi.

I første omgang fås Auris udelukkende som femdørs hatchback, men efter sommerferien 2013 kommer en stationcar. Den femdørs fås fra 194.000 kroner, men Toyota i Danmark forventer ikke, at ret mange kunder vil tage grundmodellen. Opgradering til næste udstyrstrin er ret dyrt: Større stålfælge, klimaanlæg og cd-radio koster 25.000 kroner.

Politiken var inviteret af Toyota.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden