Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
DRESLING JENS
Foto: DRESLING JENS

Kostbar. Range Range Evoque er en af mærkets mindste modeller, men den har også et stort værditab. Nypris: 984.000 kroner. På fire år falder den 600.000 kroner.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Analyse: Firehjulstræk er en dyr fornøjelse

Det kræver dybe lommer at eje en bil som Range Rover.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En tur til bageren i en Range Rover 5,0 V8 er en så dyr fornøjelse, at det nok bedre kunne betale sig at få sendt rundstykkerne hjem i en taxa.

Hver kørt kilometer i sådan en muskelsvulmende firehjulstrækker koster nemlig 19,62 kroner, når man regner udgifter til bl.a. brændstof, løbende udgifter og værditab sammen.

Til sammenligning koster det kun 2,55 kroner per kilometer, hvis turen foregår i en fornuftig familiebil som en Skoda Octavia. Og hvis man kører i en af de populære mikrobiler som f.eks. Kia Picanto eller VW Up slipper man med 1,30 kroner per kilometer. Med andre ord: Det er ca. 15 gange dyrere at køre i Range Rover end i VW Up.

Audi har lavt værditab
Tallene fremgår af beregninger fra analysefirmaet bilpriser.dk, som er lavet til Berlingske Media.

Tallene giver nok en del af forklaringen på, at de tidligere så populære firehjulstrækkere ikke længere sælger så godt i Danmark.

For uanset hvordan man drejer og vender, så er de nogle dyre bekendtskaber – både i indkøb og i de løbende omkostninger samt i værditab.

Det er Range Rover 5,0 V8 med 510 hestekræfter, der præsterer det største værditab over fire år. Den mister nemlig 64 procent af sin nypris på 1,7 millioner kroner.

Med andre ord: Den mister 1,1 millioner kroner i værdi og kan derfor være et godt køb som brugt – hvis man har råd til at holde den kørende.

Hvis man partout vil have en firehjulstrækkere og helst ikke tabe for mange penge på det, gør man nok klogt i at kigge på en Audi. De præsterer nemlig generelt et forholdsvist lavt værditab.

Der er nemlig kun ni biler af de i alt 53 undersøgte firehjulstrækkere, der taber mindre end det halve i værdi efter fire år – og de seks af dem er Audi'er.

Det er f.eks. den store Audi Q7 3,0 TDI. der koster 1.052.000 kroner fra ny – og den taber 528.000 kroner i værdi. En konkurrent som BMW X5 3,0 d koster 1.120.000 kroner fra ny, men mister lidt over halvdelen i værdi, når den skal sælges efter fire år.

Firehjulstrækkere er dyrere
Vinderen af undersøgelsen – i hvert fald når det gælder om at passe på ejerens penge – er Skoda Yeti 1,6 TDI. Det koster nemlig 3,34 kroner at køre en kilometer i den bil, og så billigt er der ikke andre, der klarer det. Skoda Yeti får dog kampen til stregen af Hyundai ix35, der er den billigste firehjulstrækker i anskaffelse til 300.000 kroner.

Men den er dyrere i både værditab og brændstof, men havner dog på en samlet andenplads med en pris på 3,67 kroner per kilometer.

Det er en hel del dyrere at køre i en af de for tiden mest efterspurgte firehjulstrækkere, nemlig Mazda CX-5. Har her potentielle kunder oplevet, at forhandleren slet ikke ville sætte dem på en venteliste, da fabrikken har svært ved at levere biler til Danmark.

Men hvis man kan få én, skal man vide, at det koster 4,65 kroner per kørt kilometer og at bilen i øvrigt er meget tæt på at være det halve værd efter fire år.

Den mest solgte model i denne klasse i årets første 11 måneder er Honda CR-V med et salg på 525 stk. Den er samtidig tredjebilligst i analysen med en kilometerpris på 3,71 kroner.

LINK Se analysen fra Bilpriser.dk her

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden