Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foretrukne. Danskernes favoritmærke er VW.
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

Foretrukne. Danskernes favoritmærke er VW.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne har samme bilfavorit som i 1972

Nogle bilmærker er forsvundet, andre er kommet til, men danskernes nr. 1 er den samme som for 40 år siden.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskernes vaner, når det gælder bilkøb, er stort set uændrede fra 1972 til i dag. I hvert fald når det gælder det land, bilen skal komme fra.

Både i 1972 og i 2012 var og er Tyskland største leverandør af nye biler til Danmark, og danskernes favoritmærke er VW. I 2012 er det VW Up, der er en klar vinder på salgslisterne – i hvert fald når man kigger på salget i de første 11 måneder. I 1972 var den klassiske VW-boble med tilnavnet Type 1 en sikker nummer 1.

Det samlede nybilsalg i 1972 var ca. 92.000 styk. I de første 11 måneder af 2012 er der solgt 160.000, og der kommer nok endnu 10.000 oveni, når decembertallene er regnet med.


Klik her for at se grafikken i stor format.

RETTELSE: I grafikken er der byttet om på tallene for den samlede bilproduktion i Sydkorea. Det korrekte er: 1972: 0 - 2012: 25.237

Bilkøberen har det sværere i dag sammenlignet med for 40 år siden, for der er mange flere modeller at vælge imellem. Lørdagsliv har kigget i let støvet arkivmateriale fra 1972 hos De Danske Bilimportører, og vi har udvalgt de 35 dominerende bilmærker dengang og nu.

LÆS ARTIKEL

Det er dog på ingen måde de samme mærker, der går igen. Der er sagt farvel til engelske mærker som Austin, Morris, Sunbeam, Rover, Triumph og Vauxhall. Det er også slut med Simca fra Frankrig, NSU fra Tyskland og DAF fra Holland.

Til gengæld er der kommet nye til, f.eks. fra Sydkorea: Hyundai, Kia og Chevrolet. Japan bidrager nu også med Mitsubishi, Subaru og Suzuki – og Datsun har skiftet navn til Nissan. Honda var lige akkurat kommet til Danmark i 1972, dog kun med en enkelt solgt bil.

Udvalget af modeller inden for de enkelte mærker er vokset kolossalt. I 1972 bestod udvalget hos Audi af modellerne 60/80 og 100. I dag er der 19 forskellige modeller fra Audi på salgslisten, og flere af disse fås endda i yderligere varianter.



Her på siden har vi prøvet at skildre bilsalget i 1972 og 2012 i en række tabeller. For nogle bilmærkers vedkommende kan det i dag være svært at sætte en nationalitet på dem. Det gælder f.eks. Ford og Mini – Ford beskriver sig selv om et globalt bilmærke med hovedkvarter i USA, men fra den danske importørs pressechef Lene Dahlquist siger:

»Jeg vil anskue det således, at bilerne kommer fra Tyskland, da det er der, vores europæiske hovedkontor er beliggende«.

På samme måde kan man blive lidt usikker på oprindelsen af Mini og Rolls-Royce, som der dog ikke er solgt nogen af i Danmark i 2012. De bygges i England, men har en tysk ejer, BMW. Herfra siger pressechef Mette Lolholm:
»Internt betegner vi dem som engelske biler«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden