Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SMADRET. Et af ofrene for en skærpet amerikansk crashtest er Toyota Prius Plus. Fronten af bilen bliver trykket  kraftigt sammen ved denne test.
Foto: IIHS

SMADRET. Et af ofrene for en skærpet amerikansk crashtest er Toyota Prius Plus. Fronten af bilen bliver trykket kraftigt sammen ved denne test.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dyre prestigebiler dumper i amerikansk crashtest

Nye skrappe krav i en kollsionstest er for meget for Audi, Mercedes og Toyota.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Topkarakter i den europæiske crashtest hos Euro NCAP er ingen garanti for, at bilen virkelig tilbyder topsikkerhed under alle forhold.

Det viser en ny amerikansk crashtest, hvor f.eks. Audi A4 får beskrivelsen ’dårlig’, mens den får topkarakter i den europæiske crashtest. Toyota må også finde sig i at høre dette fra amerikanske Insurance Institute of Highway Safety:

»Toyota har meget arbejde foran sig, inden de matcher konkurrenterne«.

Kabinen trykket kraftigt sammen
Den nye amerikanske test prøver at gengive, hvad der sker, når bilen kører frontalt ind i en meget smal genstand som f.eks. en lygtepæl. Det betyder, at kun 25 procent af bilens front rammer ind i forhindringen, hvor det hos Euro NCAP er 40 procent. Dermed har bilens front sværere ved at opsluge kræfterne fra kollisionen, og USA-testen giver et meget hårdt slag ind i kabinen.

Billeder af f.eks. Toyota Prius Plus efter crashtesten viser, at den forreste del af kabinen er trykket kraftigt sammen.

Folkene bag den amerikanske crashtest peger på, at mange biler har en særlig konstruktion i midten af frontpartiet, som skal afbøde slaget fra en kollision. Når påkørslen sker så langt ude i siden af karrosseriet, kan den dæmpende funktion miste effekten.

En flig af sandheden
Den danske repræsentant i arbejdet med crashtest i Euro NCAP er Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i FDM. Han er ikke så overrasket over, at den amerikanske test giver andre resultater end den europæiske. Han advarer også mod at tro på, at Euro NCAP’s resultater er den eneste sandhed.

»Euro NCAP løfter en flig af sandheden om sikkerheden i biler, og man må ikke tro, at det er det fulde billede. F.eks. er kollisioner bagfra slet ikke med i Euro NCAP-testen, og den slags ulykker er der mange af«, siger Søren W. Rasmussen.

Han peger på, at der er bilmærker – f.eks. Volvo og Mercedes – der bygger biler, så de ikke kun opfylder kravene i Euro NCAP:

»Her er der nogle aktiveringselementer i hele bilens front, som sørger for, at kræfterne fra kollisionen bliver ledt hen til de steder på bilen, hvor de bedst kan opfanges – uanset hvor på bilens front sammenstødet sker«.

Det redder dog ikke Mercedes C-klasse i den nye amerikanske test. Den får også beskrivelsen ’dårlig’ sammen med bl.a. Audi A4. Volvo S60 og flere amerikanske modeller fra Honda består den skrappe test til højeste karakter.

Søren W. Rasmussen har dog stadig tiltro til Euro NCAP-testen:

»Euro NCAP har generelt løftet sikkerhedsniveauet på nye biler, som er blevet markant mere sikre gennem de senere år. Men man skal ikke tro, at man kører i en bil, der er usårlig. Det bedste råd er stadig at lade være med at køre ind i nogen«, siger Søren W. Rasmussen – og medgiver straks, at det er man ikke altid selv herre over.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden