Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Crash. Tre populære mikrobiler fra Citroën, Peugeot og Toyota har været gennem ny sikkerhedstest. FDM fraråder, at man køber bilerne.
Foto: Euro NCAP/FDM

Crash. Tre populære mikrobiler fra Citroën, Peugeot og Toyota har været gennem ny sikkerhedstest. FDM fraråder, at man køber bilerne.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Crashtest giver smæk til populære mikrobiler

Nu fraråder FDM, at man køber tre af de mest solgte biler i Danmark.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tre af de mest populære mikrobiler i Danmark har fået alvorlige ridser i lakken efter en fornyet crashtest hos organisationen Euro NCAP.

Resultatet betyder, at FDM nu fraråder, at man køber bilerne.

Det drejer sig om Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo, der har været på markedet i Danmark i syv år. Ved den første test af Euro NCAP i 2005 fik bilerne fire ud af de maksimale fem stjerner, men nu har bilerne igen været til test efter de skrappere vilkår, der gælder i dag. Og testen giver nu kun tre stjerner.

Bilistorganisationen FDM, der deltager i Euro NCAP-arbejdet, er skuffet over resultatet:

»Disse biler har mange tilfredse ejere, men vi kan ikke længere anbefale, at man køber en af disse biler fra ny. Vi anbefaler generelt, at man investerer i nye biler, der har opnået fire eller fem stjerner i crashtesten fra Euro NCAP. Det er i dag muligt at købe nye biler, der er markant mere sikre end de tre minibiler«, siger Søren W. Rasmussen, der er FDM’s repræsentant i crashtestarbejdet.

Pr-chefer forsvarer
Den nye crashtest vil sandsynligvis betyde, at de tre berørte bilmærker vil få spørgsmål fra kunderne om bilernes sikkerhed.

Fra Peugeot siger PR/informationschef Hanne Sørensen:

»Det er vigtigt for mig at understrege, at 107´s sikkerhed ikke er blevet ringere – det er kravene fra Euro NCAP, som er blevet skærpet«.

»Når det er sagt, har 107 altså stadig opnået fire stjerner for beskyttelse af børn, fodgængere og sikkerhedsudstyr efter de nye regulativer. I Danmark har vi altid haft det højest mulige sikkerhedsniveau på 107, dvs. esp-system (som kan forhindre udskridninger, red.) gardinairbags og selealarm«.

Fra Toyota siger pressechef Anders Tystrup:

»Vi mener, at Aygo fortsat er en sikker bil. På trods af, at Euro NCAP-kravene er blevet strengere, opnår Aygo fortsat fire stjerner i børnesikkerhed, fodgængersikkerhed og sikkerhedsudstyr. I voksensikkerhed er bilen kun marginalt fra at opnå fire stjerner. Aygo har noget af klassens mest omfattende sikkerhedsudstyr, der løbende er blevet forbedret i bilens levetid, herunder bl.a. gardinairbags både for og bag og antiudskridningssystemet VSC (Toyotas betegnelse for esp, red.)«.

Hos Citroën siger informationschef Ellen Nørregaard:

»Vi søger løbende at forbedre sikkerheden i vore biler, og i 2008 gjorde vi derfor esp og seks airbags til standard i det danske modelprogram for Citroën C1, så snart det overhovedet var muligt. Vi vil altid gerne have mange stjerner i Euro NCAP, ligesom det gælder for vore øvrige modeller, men mener, at C1 også med tre 2012 stjerner er en sikker bil«.

FDM støtter bilmærkernes opfattelse af, at de testede biler ikke er blevet ringere – det er kravene til at opnå topkarakter på fem stjerner, der er blevet strammet.

En anden trio af mikrobiler, VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, kan smykke sig med fem stjerner, men de blev testet i slutningen af 2011, lige inden de skærpede krav til bl.a. beskyttelse af fodgængere trådte i kraft.

FDM anser, at disse tre biler ville få en ringere karakter, hvis de i dag blev testet efter gældende regler.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden