Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Populær. Toyota er det mest sælgende bilmærke i verden. EHr er Politiken ude at prøvekøre en Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol stationcar.
Foto: THOMAS BORBERG

Populær. Toyota er det mest sælgende bilmærke i verden. EHr er Politiken ude at prøvekøre en Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol stationcar.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Toyota er tilbage som bilproducenternes sværvægter

General Motors er det næstmest sælgende bilmærke i verden.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Toyota kan igen prale med at være verdens største bilproducent.

General Motors vippede det japanske selskab ned fra tronen i 2011, men i 2012 solgte Toyota igen flere biler end sin amerikanske konkurrent, skriver CNN Money.

Svært at klare sig i Japan
General Motors solgte sidste år 9,29 millioner køretøjer, mens Toyota nåede op på 9,75 millioner, viser mandagens salgstal for 2012 fra Toyota.

Volkswagen-koncernen, der omfatter VW, Audi og Porsche, er nummer tre med 9,09 millioner køretøjer. Det er første gang, den tyske gigant passerer et salg på ni millioner.

På verdens to største markeder, USA og Kina, er GM den førende producent. I USA er Toyota på tredjepladsen, mens Ford er nummer to.

Men på sit japanske hjemmarked ligger Toyota klart i front.

Udenlandske mærker har generelt svært ved at klare sig i Japan på grund af et begrænset antal forhandlere.

»Fuldstændig forudsigeligt«
At GM i 2011 for en kort bemærkning satte sig på den globale førsteplads, som amerikanerne tidligere har været indehaver af i årtier, skyldes de produktionsproblemer som ramte Toyota efter det store jordskælv og tsunamien i foråret 2011.

Naturkatastrofen tvang Toyota og mange andre japanske virksomheder til indstille produktionen i kortere eller længere tid.

I Japan øgede Toyota sit salg med 35 procent i 2012 sammenlignet med året før.

Både GM og Toyota havde et elendigt 2008, da bunden faldt ud af det amerikanske bilmarked på grund af finanskrisen.

GM blev reddet fra konkurs af den amerikanske og canadiske stat, og mens ikonet fra Detroit kæmpede for sin overlevelse, kunne selskabet se Toyota overtage den globale førerposition.

»Det var fuldstændig forudsigeligt, at Toyota ville klare sig bedre i 2012 i lyset af genopretningen efter tsunamien og jordskælvet. Det vigtige for os er, at vi er fortsat er markedsledende i USA«, siger Jim Cain, talsmand for GM, ifølge CNN Money.

Til og med 2007 havde GM det største globale salg 77 år i træk.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden