Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hop. Det bliver dyrere at have bil i 2013, også inden man overhovedet har tænkt på at køre ind til en tankstation.
Foto: SIMON FALS

Hop. Det bliver dyrere at have bil i 2013, også inden man overhovedet har tænkt på at køre ind til en tankstation.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så meget dyrere bliver det at holde bil i 2013

Især dieselbilister skal betale ekstra, da ejerafgiften får et hak opad.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En helt normal dieselbil kan efter nytår komme til at koste sin ejer 1.000 kroner mere om året – og det er inden, bilen har kørt en eneste meter.

Ejerafgiften får nemlig et pænt hak opad i 2013, og det rammer især dieselbiler. Stigningen for benzinbiler er mere behersket og i de fleste tilfælde så ringe, at ejerne næppe opdager det.

Stigningen i ejerafgiften er en del af regeringens skattereform for 2013, og den højere afgift skal give en ekstra indtægt på 730 millioner kroner årligt, har bilistorganisationen FDM tidligere vurderet.

Typisk dieselbil stiger 920 kroner
En dieselbil, der kører lige omkring 20 km/l som f.eks. en Ford Mondeo 2,0 TDCi, har indtil nu haft en ejerafgift på 3.300 kroner – fra 1. januar hedder beløbet 4.220 kroner, altså en stigning på 920 kroner årligt.

Hvis dieselbilen er så forslugen, at dens forbrugstal siger 10 km/l, har ejerafgiften hidtil ligget på 11.280 kroner årligt – nu stiger den til 13.380 kroner, altså med 2.100 kroner.

Stigningen for benzinbiler er langt mindre. Benzinbiler, der kører over 20 km/l, har hidtil haft en afgift på 560 kroner. Den stiger til 580 kroner. Selv den mest ekstreme benzinsluger, der kører mindre end 4,5 km/l, stiger kun med 840 kroner – fra 19.320 til 20.160 kroner.

De nye takster for ejerafgift, som kan ses på Skatteministeriets hjemmeside, giver dermed også grundlag for nye regnestykker, når en bilejer skal finde ud af, om det er mest gunstigt at købe en benzin- eller dieselbil.

Måske til fordel for benzinbilen
De nye, højere afgifter vil i flere tilfælde skubbe i retning af benzinbilen. Se i faktaboksen et eksempel på udgifterne til Citroën C3 med benzin- hhv. dieselmotor.

Grundlaget for beregning af ejerafgift er det officielle forbrugstal, som de færreste biler kan leve op til i hverdagens kørsel, men et forbrugstal, der virker kunstigt højt, vil i det mindste give en belønning til ejeren i form af en lavere ejerafgift.

Skalaen for ejerafgift for benzinbiler går i øvrigt ud fra, at ingen benzinbiler kører over 20 km/l – i hvert fald er det samme takst for biler, der kører lige over 20 km/l og så f.eks. en bil som Citroën C3 med en ny trecylindret benzinmotor, der kører 22,2 km/l.

Der er heller ingen særlig gevinst at hente for en hybridbil som f.eks. den nye Toyota Auris, der har et forbrugstal på 26,3 km/l, men en ejerafgift, der svarer til biler, der kun kører lige over 20 km/l.

Værditab større end ventet
Det kolossale salg af de helt små biler med priser fra 80.000 kroner betyder, at de biler, der er et nummer større, taber ekstra meget i værdi, når de skal sælges efter tre til fem år.

Det viser FDM’s bilbudget for 2013, som siger, at det bliver mellem tre og seks procent dyrere at have biler i den klasse, som f.eks. omfatter Ford Fiesta, Citroën C3 og Suzuki Swift.

»Populært sagt ødelægger de billige nye småbiler markedet for brugte biler. Står valget mellem en tre til fem år gammel bil og en lidt mindre, men til gengæld helt ny bil, vælger folk i mange tilfælde den nye bil, og det holder efterspørgslen på små brugte biler nede. Dermed presses priserne ned, så man faktisk må afsætte et lidt større beløb til værditab år for år, og det påvirker det samlede driftsregnskab mærkbart«, siger FDM’s forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen i en pressemeddelelse.

Derimod ser det bedre ud for bilejere, der har købt en lidt større bil, for her vil man ikke opleve det samme værditab. FDM nævner ikke bilmodeller, men det kunne dreje sig om populære familiebiler som f.eks. Ford Focus stationcar med dieselmotor eller en Renault Grand Scénic med syv sæder.

»Listeprisen er faldet, og ændret beskatning af leasing- og demobiler har været med til at gøre det attraktivt at sælge den større, brugte bil. Derfor er der fortsat et godt brugtbilsmarked for de større og dyrere biler, og det er med til at begrænse værditabet«, siger Allan Skytte Christensen fra FDM.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden