Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
bund og top. Kampen om at være billigste bil i mikroklassen vindes af Citroën C1. Fabriksfoto

bund og top. Kampen om at være billigste bil i mikroklassen vindes af Citroën C1. Fabriksfoto

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få bilkøbere vælger laveste pris

De billigste biler markedsføres til priser fra 80.000 kroner. Bilen bliver dog en hel del dyrere, når den får det udstyr, de fleste forventer i en ny bil.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reklametrommerne buldrer kraftigt for de allerbilligste biler, der fås fra omkring 80.000 kroner. Der er bare ikke ret mange, der køber så billige biler. Ofte løber regningen op med mindst 30.000 kroner, når den billige bil skal udstyres med ting, der gør den lidt mere lækker.

I de billigste versioner vil der ofte mangle ting, som de fleste bilkøbere vil betragte som en selvfølge: f.eks. cd-radio, elruder og centrallås. I flere tilfælde må man også nøjes med en tredørs bil, hvis man går efter den laveste pris, og de fleste købere foretrækker en model med fem døre.

F.eks. koster den billigste Toyota Aygo 79.990 kroner, men den version bliver der ikke solgt mange af.

»Kun 10 procent af kunderne tager bilen med det laveste udstyrsniveau«, siger pressechef Anders Tystrup fra Toyota.

LÆS ARTIKEL Med det udstyr, som tiltaler de fleste kunder, ryger prisen på en Aygo nemt et stykke over 100.000 kroner. Samme tendens ses hos Suzuki, som siger, at det kun er 5 procent af kunderne, der tager den billigste version af den lille Alto. Under 100.000 kroner Men hvis man vil lokke kunder til de billigste biler ind i butikken, er det nødvendigt med en pris på under 100.000 kroner. Nyeste bil i denne del af markedet er Fiat Panda, og den formår da også lige akkurat at klemme sig ned på dette beløb – dog kun med 10 kroner, altså 99.990 kr.


Dermed er den nye Fiat Panda den dyreste af mikrobilerne, men det bekymrer tilsyneladende ikke den danske importør af Fiat. Her har man i hvert fald en idé om, at de fleste alligevel vælger at bruge en hel del mere end 100.000 kroner på bilkøbet. Når kunderne først står hos forhandleren, er den lave pris ikke længere så vigtig, mener pressechef Steffen Holm, Fiat:

»Vi forventer, at de fleste vil vælge udstyrsniveau nummer 2, Easy-versionen (til mindst 110.000 kroner, red.), og når de står ude hos forhandleren, tager de sikkert aircondition med«. Det vil forøge prisen med yderligere 10.000 kroner.

LÆS ARTIKEL

Lørdagsliv har foretaget et regnestykke, som kan ses i skemaet her på siden – vi har sammensat bilerne med det udstyr, mange foretrækker: Der skal være fem døre, metallak, aircondition og cd-radio, og vi har også inkluderet de obligatoriske leveringsomkostninger på 3.680 kroner i prisen.

Ændret rangorden

I mikroklassen bliver der vendt en del op og ned på den normale rangorden mellem billige og dyre biler. De fleste vil nok gå ud fra, at en VW er dyrere end en Fiat – men her blandt mikrobilerne holder det regnestykke ikke. Den dyreste mikrobil er nemlig den nye Fiat Panda. Både i den ’nøgne’ og den ’komplette’ pris er den dyrest i klassen. Måske derfor fortsætter Fiat med den hidtidige Panda, som får tilnavnet Classic. Den vil være på programmet i hvert fald i hele 2012, og den fastholder Fiats position som en billigbil. I marts var VW Up den foretrukne mikrobil herhjemme og i øvrigt også den mest solgte bil på hele markedet. Der kan dog være en leveringstid på flere måneder, og det kan gavne andre mærker, der kan levere deres biler hurtigere.



LÆS ARTIKEL


»Kunderne til de mindste biler er ikke så loyale over for deres mærke. Hvis de står og skal købe en bil og får at vide, at den først kan leveres til september, kan de sagtens finde på at vælge en bil af et andet mærke. Det er først blandt køberne til de lidt større biler, at man finder en mere udpræget mærkeloyalitet«, siger Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark.

LÆS ARTIKEL

Det er især købere til VW Up og Kia Picanto, der bliver mødt med lange leveringstider. De kan så overveje at kigge nærmere på to andre spritnye mikrobiler, der i øvrigt er stort set identiske med VW Up – og det er Skoda Citigo og Seat Mii, som begge kommer på markedet i Danmark i løbet af forsommeren.

I bilbranchen var der stor forundring over, at VW kunne præstere en så lav pris som 90.000 kroner på Up-modellen, men nu er det lykkedes Seat at banke prisen på sin variant, Mii, yderligere 10.000 kroner ned. Skoda ligger mellem VW og Seat i pris.

Udstyr driver prisen på mikrobiler i vejret

Der er stor forskel på, hvad de billigste biler kommer til at koste, når de bliver forsynet med det udstyr, de fleste kunder foretrækker.


Laveste pris

Pris med fem døre, aircondition, metallak, cd-radio og leveringsomkostninger

Mulighed for anhængertræk

Citröen C1

78.990 kr.

108.170 kr.

Nej

Chevrolet Spark

83.900 kr

117.875 kr.

Nej

Fiat Panda Classic

84.990 kr,

99.990 kr.*

Max 800 kg

Fiat Panda (Ny)

99.990 kr.

128.280 kr.

Max 800 kg

Hyundai i10

79.995 kr.

116.170 kr.

Max 700 kg

Kia Picanto

87.899 kr.

111.377 kr.

Max 700 kg

Peugeot 107

79.990 kr.

118.565 kr.

Nej

Seat Mii

79.900 kr.

101.708 kr.

Nej

Skoda Citigo

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

84.900 kr,

108.079 kr.

Nej

Suzuki Alto

84.890 kr.

115.670 kr.

Max 200 kg.

Toyota Aygo

79.990 kr.

118.424 kr.

Nej

VW Up

89.989 kr.

112.167 kr.

Nej

*Fiat leverer ingen fabriksmonteret cd-radio til Fiat Panda Classic. Vi har derfor sat en pris på 1.000 kroner for en uoriginal radio. Alle priser stammer fra importørerne og er indhentet i denne uge.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden