Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nye mål. Citroën C4 Picasso er blevet en anelse mere kompakt, samtidig med at der er skruet op for pladsen i kabinen. Foto: Citroën
Foto: Citroën

Nye mål. Citroën C4 Picasso er blevet en anelse mere kompakt, samtidig med at der er skruet op for pladsen i kabinen. Foto: Citroën

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny Citroën er praktisk med stil

Der er skruet op for rummeligheden og ekstraudstyret i den nye Citroën C4 Picasso, som samtidig har smidt 140 kg og er blevet mere kompakt at skue.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Design, teknologi, rummelighed og betjeningsvenlighed har været Citroëns pejlemærker i udviklingen af den nye C4 Picasso.

Forventningerne er derfor ganske høje, da vi tager plads i den nye udgave af den mellemstore multibil med plads til fem og en anselig portion bagage.

Her stifter vi bekendtskab med et moderne og velfungerende køretøj. Ikke et decideret mirakel på fire hjul, men en bil, der er blevet mærkbart opgraderet på væsentlige punkter.

Sammenlignet med forgængeren er C4 Picasso nu en anelse kortere og mere kompakt at se på i de ydre linjer. Samtidig er der skruet op for pladsen i kabinen, bl.a. fordi sporvidden er øget og afstanden mellem akslerne forlænget.

LÆS ARTIKEL

Designerne hos Citroën er dygtige til at kreere køretøjer, som ikke ser vildt voluminøse ud, men forekommer at være i størrelse ’balsal’, når man sidder i kabinen. Fra forsæderne i den nye C4 Picasso ser der ud til at være flere meter ud til den stærkt skrånende forrude. På bagsædet er man placeret højere end rækken foran, men har alligevel masser af plads over hovedhøjde og god udsigt til alle sider.

Og der er ingen irriterende tunnel i gulvet foran midtersædet.

Den brede bagageklap åbenbarer et baglokale med plads til 537 liter, hvilket også er en sjat mere end i forgængeren. Rykker man de justerbare bagsæder helt frem, udvides pladsen til 630 liter. Desværre har Citroën holdt fast i det klassiske ’snoretræk’ til nedfældning af bagsæderne – det lystrer ikke altid så let, når man vil ommøblere bagenden til et lastrum.

140 kg lettere
Vi prøvede to motorudgaver på vejene i og omkring Lissabon, og især dieseludgaven på 1,6 liter og 115 hk med stop-start-funktion gjorde et behageligt og helstøbt indtryk. Her nåede vi ifølge bilens egen computer omkring 20 kilometer på literen ved blandet kørsel – uden på noget tidspunkt at savne kræfter eller være udfordret af evindelige gearskift.



Benzinmotoren i størrelse 1,6 liter/155 hk er også rigelig stærk til det kompakte køretøj, men den kræver lidt mere opmærksomhed fra føreren og virker ikke på samme måde helt ukompliceret. Gearstangen kan drille lidt og falder ikke altid lige i hak som ønsket.

Vi fornemmede lidt vindstøj og en sagte gyngen for blæsten, men ellers ligger bilen solidt og stabilt på vejen og har et lavere tyngdepunkt end forrige model.



Den nye C4 Picasso har smidt 140 kg i forhold til forgængeren og vejer nu det samme som den mindre C3 Picasso. Den slags pynter på brændstofforbruget. En del af vægttabet skyldes en ny bund bestående af aluminium, højstyrkestål og kompositmateriale. Den er skabt i koncernfællesskabet med Peugeot og bliver f.eks. også brugt i den nye Peugeot 308.

Instrumentbrættet i C4 Picasso er forsynet med en stor og en lille skærm til betjening og aflæsning af køreinformationer – de sidder begge centreret og ikke lige foran føreren, hvor det ellers kan være bekvemt blot at vippe blikket en anelse ned og aflæse f.eks. fart og forbrug. Men her må man altså skue lidt mod højre.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



I passagersiden savner man et farthåndtag, men det er gerne prisen for at have solskærme, der kan trækkes ekstra højt op og langt ned på den store forrude.

De mest veludstyrede udgaver af den nye C4 Picasso har eller kan udrustes med en masse teknologisk vejledningsudstyr til føreren.

Overskrider man en vejstribe uden at bruge blinklyset, bliver man ’vækket’ af vibrationer fra sikkerhedsselen. Selerne strammer også til, hvis der er fare for kollision, og den aktive fartpilot tilpasser farten til den forankørende bil ved at påvirke acceleration og motorbremse. Parkeringsassistance

Er der et andet køretøj i den blinde vinkel, advarer en orange diode i sidespejlet, og parkeringssensorer overvåger de nærmeste omgivelser foran og bag bilen og lader høre fra sig, når man nærmer sig nogen eller noget.

LÆS OGSÅ Parkeringsassistenten hjælper med at måle, om der er plads nok til at parkere bilen, og når det er tilfældet, overtager automatikken rattet, mens føreren betjener gearstang, speeder og bremse efter instruktionerne på bilens 7-tommers skærm. Unægtelig lidt af et kontroltab at slippe styringen, men vi kom fint på plads mellem to biler, der ellers ikke så ud til at levne plads til en velvoksen vogn som den næsten 4,5 meter lange C4 Picasso. Som ekstra komfort til de højeste udstyrsniveauer fås bl.a. massage i forsæderne og fodstøtte til passagersædet. Hidtil har to ud af tre danske C4 Picasso-ejere valgt den store Grand-udgave med syv sæder. Sådan en lancerer Citroën en ny udgave af sidst på året.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden