0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Din bil bør holde i 14 år

14 år og 250.000 km er levetiden, flest biler er beregnet til. Men det kræver pleje.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

Tekniske eksperter i den tyske bilistorganisation Adac siger, at nutidige biler uanset størrelse og pris har en beregnet levetid på 12-14 år og 250.000 kilometer.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Netop nu er mange danske feriebilister på vej mod syd, nord og øst, og her vil der løbe adskillige kilometer på tælleren, men en normal ferietur er ikke noget, der slider i afgørende grad på bilen.

En tur sydpå kan måske beløbe sig til 2.500 kilometer, og det er faktisk kun 1 procent af bilens beregnede levetid.

Den tyske udfordring

Med ’levetid’ menes, at de tunge komponenter som f.eks. motor og gearkasse skulle kunne holde til at køre så langt uden større indgreb, mens mange andre dele skal skiftes noget tidligere. Mange danske bilister oplever, at de kan holde deres bil kørende meget længere, men så er de ude over, hvad fabrikanten selv har kalkuleret med.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter