Tekniske eksperter i den tyske bilistorganisation Adac siger, at nutidige biler uanset størrelse og pris har en beregnet levetid på 12-14 år og 250.000 kilometer.
Foto: JENS DRESLING

Tekniske eksperter i den tyske bilistorganisation Adac siger, at nutidige biler uanset størrelse og pris har en beregnet levetid på 12-14 år og 250.000 kilometer.

Biler

Din bil bør holde i 14 år

14 år og 250.000 km er levetiden, flest biler er beregnet til. Men det kræver pleje.

Biler

Netop nu er mange danske feriebilister på vej mod syd, nord og øst, og her vil der løbe adskillige kilometer på tælleren, men en normal ferietur er ikke noget, der slider i afgørende grad på bilen.

En tur sydpå kan måske beløbe sig til 2.500 kilometer, og det er faktisk kun 1 procent af bilens beregnede levetid.

LÆS OGSÅ I hvert fald, hvis man skal tro de vurderinger, det tyske bilblad Auto, Motor und Sport kommer med efter samråd med bl.a. tekniske eksperter i den tyske bilistorganisation Adac – de siger, at nutidige biler uanset størrelse og pris har en beregnet levetid på 12-14 år og 250.000 kilometer.

Den tyske udfordring

Med ’levetid’ menes, at de tunge komponenter som f.eks. motor og gearkasse skulle kunne holde til at køre så langt uden større indgreb, mens mange andre dele skal skiftes noget tidligere. Mange danske bilister oplever, at de kan holde deres bil kørende meget længere, men så er de ude over, hvad fabrikanten selv har kalkuleret med.

Ifølge det tyske blad kan bilejere regne med, at følgende dele holder til 250.000 kilometers kørsel: Først og fremmest motor, gearkasse og generator.

LÆS OGSÅ Også startmotoren skal kunne holde til en kvart million kilometer, og det er måske godt nyt for ejere af en bil med stop-start-automatik. Her vil man opleve, at motoren af sig selv stopper og går i gang langt hyppigere end i en ’normal’ bil, men startmotoren skulle altså kunne holde til det.

Lidt overraskende siger de tyske eksperter, at en kobling kun holder til 80.000 kilometer kørsel. Her er det Lørdagslivs opfattelse, at den holder meget længere.

Tyskland er dog også et mere bakket og endog bjergrigt land end Danmark, og det slider åbenbart mere på koblingen.



Flere og flere nye biler har en motor med turbolader, som tidligere var forbeholdt især sportsvogne. Turboladeren består af noget følsomt grej, men skulle også have en levetid på 250.000 kilometer.

De tyske eksperter råder dog til, at man lader en turbomotor stå i tomgang et minuts tid efter en hurtig køretur, så den kan falde til ro efter at have været oppe på 50.000 omdrejninger.

Og hvis der er ét godt råd, der går igen, så er det: Husk at skifte olie til tiden.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce