Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

VW Polo Blue GT kombinerer en økonomisk motor med sportsligt udseende, bl.a. med store alu-fælge. Foto: VW
Foto: VW

VW Polo Blue GT kombinerer en økonomisk motor med sportsligt udseende, bl.a. med store alu-fælge. Foto: VW

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er kun det halve af motoren på arbejde

Motoren i denne VW Polo kan skifte til to cylindre. Det bør gavne økonomien.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvorfor lade hele motoren arbejde, når det halve er nok?

Omtrent sådan må de have tænkt hos VW, da de skabte en særlig udgave af VW Polo. Dens motor er egentlig firecylindret, men under visse forhold kan den nøjes med at køre på de to. Det sparer en smule benzin, men er tilsyneladende også med til at gøre bilen så dyr, at det egentlig kan være lige meget.

LÆS ARTIKEL

VW Polo Blue GT koster nemlig ca. 250.000 kroner med en 1,4-liters benzinturbomotor med 140 hk. Man er tvunget til at tage en version med meget komfortudstyr, hvis man vil have den særlige motorteknik – måske et signal om, at VW kun ser motoren som en slags prøveklud.

Denne form for cylinderafkobling er ikke spor ny. Den har været anvendt i bl.a. store amerikanske V8-motorer, men nu vover VW altså at præsentere teknikken i en ret lille motor.

Føreren kan ikke selv direkte bestemme, om han vil køre på to eller fire cylindre. Det vil sige – det kan han nu godt: Hvis han kører aggressivt og pisker de 140 turboheste så hårdt som muligt, kommer han aldrig til at opleve kørsel på to cylindre.

Men med blid speederfod oplevede vi på motorvej med 100 km/t. at køre på to cylindre. Her var motoren heller ikke så hårdt belastet, da vi kørte lidt ned ad bakke. Når vi accelererede bare den mindste smule, skiftede motoren over til fire cylindre igen. Det kan man mærke med et lillebitte ryk eller se det i instrumenterne, hvor der kan stå ’to cylinder mode’.

Med let fod på speederen
I bykørsel er det lettere at køre på to cylindre, men det skal foregå på samme måde, som når man vil køre på ren el i en hybridbil: Det skal foregå med helt jævn hastighed og uden pludselige bevægelser med speederen.

Det officielle forbrugstal for denne Polo Blue GT siger 22,7 km/l. Vi opnåede ca. 16 km/l, og da vi overtog bilen til testen, sladrede computeren om, at den tidligere bruger kun havde kørt 10,9 km/l. Det er også en hidsig motor, som næsten tigger om at få lidt tæsk. VW tilbyder ikke den samme motor uden cylinderafkobling til Polo, så det er umuligt at se, hvilken økonomigevinst teknikken giver. Det er dog næppe ret meget.

Motoren arbejder perfekt sammen med bilens syvtrins automatgear, der skifter lynhurtigt. Ved igangsætning skal man lige lære at dæmpe speederfoden, ellers kan bilen starte med et gevaldigt ryk – især når man på grund af det ellers velfungerende stop-start-system har holdt med slukket motor ved f.eks. en lyskurv.

Da vi nu er steget om bord i en VW Polo, benytter vi lejligheden til at kigge på, hvordan bilen generelt tager sig ud – bilens ydre og den indvendige indretning er stort den samme i en mere ydmyg benzin- eller dieselvariant.

Overskuelig i alle retninger

Først og fremmest er VW Polo dejligt overskuelig. Det er let at se ud i alle retninger, og selv om de bageste stolper er lidt brede, er det ikke noget, der generer i nævneværdig grad. Man kan ikke beskylde VW for at spæne efter de seneste modeluner, så førerpladsen er nøgternt indrettet. Instrumenterne er noget af det mest overskuelige, man kan forestille sig. Hvide tal på sort baggrund, og det hele er sorteret på yderst logisk vis. Radioen ser lidt altmodisch ud, og knapperne til klimaanlægget er blevet lidt gnidrede.

LÆS OGSÅ

I en bil til omkring en kvart million kroner skuffer det, at kørelyset er af den primitive model, der ikke selv skifter til fuldt lys i mørke, og at der kun er aux-stik til radioen. Vi så gerne et usb-stik.

VW Polo sælger ganske stabilt i Danmark. Det bliver dog næppe denne Blue GT, der vil bidrage ret meget til de samlede salgstal. Dertil er den for dyr og for speciel.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden